جدول محتوا

آشنایی با پلتفرم معاملاتی متاتریدر

برای نوشتن یادداشت روی این نوشته باید وارد شوید

پلتفرم معاملاتی چیست؟

نرم‌افزار یا درگاه آنلاینی است که معامله‌گران از طریق آن می‌توانند اقدام به انجام معامله کنند. این پلتفرم‌های معاملاتی معمولاً توسط بروکر یا همان کارگزار به معامله‌گران ارائه می‌شود. متاتریدر 4 و 5 دو پلتفرم بسیار محبوب در بازار فارکس هستند که توسط شرکت روسی MetaQuotes عرضه شده اند. نام اختصاری آنها به ترتیب برابر است با MT4 و MT5.

آشنایی با قسمت های اصلی متاتریدر:

آشنایی با پلتفرم معاملاتی متاتریدر
  1. منوی اصلی نرم‌افزار (Main Menu): تمام دستورات و توابع را می‌توان از قسمت Main Menu کنترل کرد.
  2. مارکت واچ (Market Watch): در این قسمت می‌توانید ابزارهای معاملاتی که می‌خواهید زیر نظر داشته باشید را اضافه کنید و اطلاعاتی مانند اسپرد، زمان بازار، بالاترین و پایین‌ترین قیمت و… را مشاهده کنید.
  3. نوار ابزار (Toolbars): تمامی ابزارهای این بخش را می‌توانید توسط گزینه view در قسمت منوی اصلی اضافه یا کم کنید. در این قسمت می‌توانید امکاناتی مانند تنظیمات نمودار، تایم فریم ها، باز کردن معامله، اضافه کردن اشکال به نمودار و … را کنترل کنید.
  4. پنجره داده (Data Window): در این قسمت، اطلاعات قیمتی، اکسپرت و اندیکاتور مربوط به چارت انتخاب شده نمایش داده می شود. از این قسمت فقط برای نمایش اطلاعات استفاده می‌شود.
  5. هدایتگر (Navigator): این بخش برای کنترل حساب‌های معاملاتی، اکسپرت‌ها، اسکریپت‌ها و اندیکاتورها می باشد.
  6. ترمینال (Terminal): این بخش برای کنترل و مدیریت معاملات، اخبار، هشدارها، پیام‌ها، ثبت رویدادها و… می‌باشد.
  7. پنجره تست استراتژی (Tester): این قسمت برای تست و بررسی اکسپرت‌ها استفاده می‌شود.
  8. عمق بازار (Depth of market): این قسمت وضعیت بازار را نمایش میدهد و همچنین می تواند برای ورود به معاملات کمک کننده باشد.
  9. نمودار (Chart): در این قسمت می توانید وضعیت فعلی و تاریخچه بازار را به سه شکل خطی، بار و کندل مشاهده کنید و همچنین اندیکاتور های خود را اضافه کنید.

آشنایی با تمام قسمت های منوی اصلی:

آشنایی با پلتفرم معاملاتی متاتریدر

1. آشنایی با گزینه های قسمت File:

آشنایی با پلتفرم معاملاتی متاتریدر
  1. نمودار جدید (New Chart): با استفاده از این گزینه می توانید فهرستی از ابزارهای معاملاتی را مشاهده کنید و نمودار آنها را به قسمت نمودار خود اضافه کنید.
  2. کار با نمودار آفلاین قیمتی (Open Offline): با کمک این قسمت میتوانید نمودارهای آفلاین را بدون نیاز به وجود اینترنت بررسی کنید.
  3. بازیابی نمودار پاک شده (Open Deleted): اگر از تنظیمات نرم افزار گزینه “Save Deleted Charts to reopen” را فعال کنید با استفاده از این قسمت میتوانید نمودار های حذف شده را بازگردانی کنید.
  4. پروفایل (Profiles): با استفاده از این بخش می توانید پروفایل های موجود در نرم افزار را مدیریت کنید.
  5. بستن (Close): بستن پنجره ی موجود در قسمت نمودار یا همان چارت نرم افزار.
  6. ذخیره (Save as): با استفاده از این گزینه می توانید تاریخچه ی قیمتی را ذخیره کنید.
  7. ذخیره به صورت تصویر (Save As Picture): ذخیره به صورت تصویر از چارت یا از کل نرم افزار.
  8. دسترسی به پوشه ی داده ها (Open Data Folder): با استفاده از این گزینه می توانید به پوشه ی نرم افزار برای اضافه کردن تمپلیت، اکسپرت ها، اندیکاتور ها و … دسترسی داشته باشید.
  9. باز کردن حساب (Open an account): با استفاده از این گزینه می توانید حساب دمو یا آزمایشی ایجاد کنید.
  10. وارد شدن به حساب معاملاتی (Login to Trade Account): با استفاده از این بخش می توانید اطلاعات حساب معاملاتی که از بروکر خود دریافت کرده اید را وارد کنید و به حساب معاملاتی خود متصل شوید.
  11. ورود به ترمینال معاملاتی تحت وب (Login to web trader): با استفاده از این گزینه به متاتریدر تحت وب متصل می شوید.
  12. ورود به محیط ام کیو ال 5 (Login to MQL5 community): با ورود به این محیط می توانید از خدمات گسترده تر این شرکت بهره مند شوید.
  13. تنظیمات پرینت (Print setup): تنظیمات کلی پرینت را می توانید با استفاده از این گزینه انجام دهید.
  14. پیش نمایش پرینت (Print preview): قبل از پرینت می توانید نسخه ی خروجی را با استفاده از این بخش مشاهده کنید.
  15. پرینت (Print): با استفاده از این گزینه می توانید اقدام به پرینت کنید.

2. آشنایی با گزینه های قسمت View:

آشنایی با پلتفرم معاملاتی متاتریدر
  1. زبان (Languages): با استفاده از این گزینه متیوانید زبان کلی نرم افزار را تغییر دهید.
  2. نوار ابزار (Toolbars): در این بخش می توانید تمام ابزارهای قسمت نوار ابزار را اضافه یا کم کنید.
  3. قسمت وضعیت (Status bar): با استفاده از این گزینه می توانید در پایین نرم افزار گزینه ی نمایش وضعیت اتصال به اینترنت و جزئیات قیمت انتخاب شده را فعال یا غیر فعال کنید.
  4. نمودار زمان (Charts bar): با فعال کردن این گزینه در نمودار قیمتی نوار زمان برای شما فعال می شود و با کشیدن موس در نمودار زمان میتوانید به راحتی میزان بزرگنمایی چارت را کم و زیاد کنید.
  5. نمادهای معاملاتی (Symbols): با استفاده از این گزینه می توانید نمادهای معاملاتی قسمت مارکت واچ را مدیریت کنید.
  6. دیده بان بازار (Market Watch): با فعال کردن این بخش می توانید نماد های معاملاتی که با استفاده از گزینه ی Symbols اضافه کرده اید را مشاهده کنید.
  7. پنجره داده (Data Windows): در این پنجره می توانید اطلاعاتی مثل قیمت بسته شدن، سقفها و کف های قیمتی و همچنین اطلاعات ابزارهای دیگری که به چارت خود اضافه کرده اید، مثل اندیکاتورها را مشاهده کنید.
  8. هدایتگر (Navigator): با استفاده از این گزینه می توانید قسمت Navigator را فعال یا غیر فعال کنید. در قسمت Navigator اطلاعاتی چون اطلاعات حساب معاملاتی، اندیکاتورها، اکسپرت و اسکریپت ها نمایش داده می شوند.
  9. ترمینال (Terminal): با استفاده از این گزینه می توانید قسمت Terminal را فعال کنید. این قسمت یکی از مهم ترین بخش ها در متاتریدر برای هر معامله گری است. در این قسمت شما می توانید به بررسی دستورات معاملاتی، سیگنال ها، اخبار، تاریخچه ی حساب و… بپردازید.
  10. بررسی کننده ی استراتژی (Strategy Tester): این قسمت برای تست و بهینه سازی اکسپرت ها و استراتژی ها مورد استفاده قرار می گیرد.
  11. چت ها (Chats): این بخش هم یکی از گزینه ی های محیط ام کیو ال می باشد که در آنجا اعضا می توانند با هم در ارتباط باشند.
  12. تمام صفحه (Full Screen): با استفاده از این گزینه میتوانید چارت را به صورت تمام صفحه مشاهده کنید.

3. آشنایی با گزینه های قسمت Insert:

آشنایی با پلتفرم معاملاتی متاتریدر
  1. اندیکاتور ها (Indicators): با استفاده از این گزینه میتوانید از اندیکاتورهای پیشفرض نرم افزار استفاده و روی چارت خود اضافه کنید، همچنین با استفاده از گزینه ی Open Data Folder که در قسمت file معرفی شد میتوانید اندیکاتورهای دلخواه را به نرم افزار اضافه و از آن ها استفاده کنید.
  2. خط ها (Lines): با استفاده از این گزینه می توانید انواع خط های عمودی، افقی و شیب دار را روی چارت خود اضافه کنید.
  3. کانال ها (Channels): همانطور که از نام آن مشخص است، با استفاده از این بخش می توانید انواع کانال ها را به چارت اضافه کنید.
  4. گن (Gann): ابزارهای مورد نیاز برای بررسی نمودار به روش تئوری گن در این گزینه موجود می باشد.
  5. فیبوناچی (Fibonacci): در این قسمت تمامی ابزارهای مورد نیاز برای بررسی نمودار با استفاده از تئوری فیبوناچی موجود است.
  6. اشکال (Shapes): اشکال هندسی مثل مثلت، مستطیل و … در این گزینه قرار دارند که می توانید آن ها را روی چارت اضافه کنید.
  7. فلش ها (Arrows): در این قسمت می توانید انواع نماد و فلش را روی چارت اضافه کنید.
  8. چنگال آندروز (Andrews ‘ pitchfork).
  9. خطوط چرخه ای (Cycle Lines).
  10. متن (Text): با استفاده از این گزینه می توانید روی نمودار خود متن دلخواه را اضافه کنید.
  11. برچسب (Text Label): برچسب بر خلاف متن، با تغییر موقعیت چارت، موقعیتش تغییر نمی کند.

4. آشنایی با گزینه های قسمت Charts:

آشنایی با پلتفرم معاملاتی متاتریدر
  1. لیست اندیکاتورها (Indicators List): با استفاده از این گزینه می توان اندیکاتورهای اضافه شده به چارت را مدیریت کرد و به تنظیمات اندیکاتورها هم دسترسی داشت.
  2. اشیا (Objects): در این بخش با استفاده از گزینه ی Object List می توان لیست تمامی اشیا اضافه شده به چارت را مشاهده و آنها را حذف کرد یا تنظیماتشان را تغییر داد. گزینه ی دیگری که در این بخش مشاهده می شود Delete Last می باشد که برای حذف آخرین آبجکتی که به نمودار اضافه شده است، استفاده می شود. گزینه ی دیگر Delete All Selected است که برای حذف تمام اشیا انتخاب شده می باشد. گزینه ی دیگر Delete All Arrows می باشد که تمام اشیائی که از قسمت Arrows اضافه شده اند را حذف می کند. گزینه ی بعدی Unselect All است که این گزینه تمامی اشیا داخل نمودار را به حالت انتخاب نشده در می آورد. گزینه ی آخر Undo Delete می باشد که آخرین شیئی که از نمودار حذف شده را بازگردانی می کند که همان Ctrl + Z می باشد.
  3. نمودار میله ای (Bar Chart): با استفاده از این گزینه نمودار به حالت میله ای تغییر شکل می دهد که در مقابل این گزینه و همچنین گزینه های بعدی می توانید شرت کات یا کلید میانبر آن ها را مشاهده کنید.
  4. نمودار شمعی یا کندلی (Candlesticks): با استفاده از این گزینه نمودار قیمتی شما به حالت شمعی یا کندل استیک تغییر شکل خواهد داد که یکی از محبوب ترین حالت های نمودار، این حالت می باشد.
  5. نمودار خطی (Line Chart): با انتخاب این گزینه وضعیت نمایش نمودار شما به حالت خطی تغییر شکل خواهد داد. همانطور که در گام های قبلی عرض شد این حالت کمترین اطلاعات را از تاریخچه ی قیمت به معامله گر خواهد داد و فقط برای مشاهده ی روند کلی قیمت مناسب می باشد.
  6. پشت زمینه چارت (Foreground Chart): تمام اشیایی که در پشت چارت قرار دارند با تیک دار کردن این گزینه نمایش داده می شوند و با برداشتن تیک این گزینه، آن اشیا نمایش داده نخواهند شد.
  7. قالب های زمانی (Timeframes): با استفاده از این گزینه می توانید بازه ی زمانی باز و بسته شدن کندل های نمودار را تغییر دهید.
  8. قالب ها (Templates): در این بخش با استفاده از گزینه ی Save Template می توانید قالبی که روی نمودار خود اجرا کرده اید را ذخیره کنید و در قسمت قالب ها داشته باشید تا با کلیک روی نام آن، آن قالب برای شما روی نمودار اجرا شود. گزینه ی دیگر Load Template نام دارد که با استفاده از آن می توانید قالب های ذخیره شده روی چارت خود را اجرا کنید و همچنین با استفاده از گزینه ی Remove Template می توانید قالب های موجود را حذف کنید.
  9. تازه سازی (Refresh): با استفاده از این گزینه داده های چارت مجددا بارگذاری می شوند و داده هایی که در زمان تازه سازی وجود نداشته باشند دیگر اضافه نخواهند شد.
  10. شبکه ای (Grid): برای بهبود خوانایی اطلاعات نمودار می توانید حالت شبکه ای پس زمینه چارت را فعال کنید.
  11. حجم معاملات (Volumes): با استفاده از این گزینه می توانید اطلاعات مربوط به حجم معاملات را در نمودار خود اضافه کنید.
  12. انتقال خودکار نمودار (Auto Scroll): با فعال سازی این گزینه نمودار شما به صورت اتوماتیک به سمت چپ انتقال پیدا می کند و به آخرین کندل موجود در نمودار میرسد.
  13. انتقال نمودار (Chart Shift): با فعال سازی این گزینه آخرین کندل موجود در نمودار به اندازه ی مشخص شده از سمت راست چارت فاصله می گیرد که با استفاده از قسمتی که در عکس زیر مشخص شده، می توانید میزان آن را تغییر دهید.
  14. بزرگنمایی نمودار (Zoom in).
  15. دورنمایی نمودار (Zoom out).
  16. قدم به قدم (Step by Step) : با استفاده از این گزینه نمودار شما به صورت کندل به کندل به سمت چپ منتقل می شود.
  17. تنظیمات ویژگی ها (Properties): با استفاده از این گزینه می توانید تنظیمات نمودار و تنظیمات رنگ نمودار را انجام دهید. در تب Colors می توانید تنظیمات ظاهر نمودار را تغییر دهید و در تب Common می توانید تنظیمات نمودار را مدیریت کنید که بعضی از موارد قسمت Common در تب Charts هم قابل تغییر است. در ادامه تنظیمات مربوط به این بخش و چارت به صورت کامل توضیح داده خواهند شد.

عکس زیر مربوط مورد سیزدهم یا همان انتقال نمودار (Chart Shift) است:

آشنایی با پلتفرم معاملاتی متاتریدر

? شرت کات یا همان کلید میانبر: در مقابل بسیاری از گزینه ها و امکانات نرم افزار متاتریدر ترکیبی از دو دکمه ی کیبورد را مشاهده می کنید که به وسیله ی علامت + در کنار هم قرار گرفته اند یا نام کلیدی به تنهایی نوشته شده است. هر زمان ترکیب دو کلید که به وسیله ی + کنار هم نوشته شده اند را مشاهده کردید به این معناست که می توانید با فشردن همزمان آن دو دکمه به آن بخش یا گزینه دسترسی داشته باشید. اگر هم نام دکمه ای را به تکی مشاهده کردید بدین معناست که فشردن آن دکمه به تنهایی، عملکرد آن گزینه را برای شما ایفا می کند.

5. آشنایی با گزینه های قسمت Tools:

آشنایی با پلتفرم معاملاتی متاتریدر
  1. معامله ی جدید (New Order): با استفاده از این گزینه می توانید معامله ی جدید ایجاد کنید که کلید میانبر آن هم در مقابل آن نوشته شده است.
  2. مرکز تاریخچه (History Center): در این بخش می توانید تاریخچه ی داده های قیمتی هر نماد معاملاتی را مشاهده و آن را مدیریت کنید. توجه داشته باشید که در صورت نیاز به تاریخچه بیشتر، می توانید آنرا برای نماد مورد نظر از همین بخش دانلود کنید.
  3. متغیرهای کلی متاتریدر (Global Variables): با استفاده از تعیین متغیر در این قسمت می توانید تغییرات دلخواه خود را در اکسپرت، اسکریپت و اندیکاتورها ایجاد، کنترل و مدیریت کنید.
  4. ویرایشگر زبان متاکوتس (MetaQuotes Language Editor): با استفاده از این گزینه، نرم افزار ادیتور متاتریدر برای شما باز می شود که شما می توانید با استفاده از زبان متاکوتس اکسپرت، اسکریپت و اندیکاتورهای دلخواه را ایجاد کنید.
  5. امکانات (Options): در این قسمت می توانید تنظیمات مربوط به نمودارها، سرور، معامله، اکسپرت ها، اعلانها، اشیا و… را انجام دهید.

6. آشنایی با گزینه های قسمت Window:

آشنایی با پلتفرم معاملاتی متاتریدر
  1. پنجره ی جدید (New Window): با استفاده از این گزینه می توانید نمودار جدید ایجاد کنید. با کلیک روی این گزینه لیست تمام نمادهای معاملاتی برای شما نمایش داده می شود و با کلیک روی نماد معاملاتی دلخواه می توانید نمودار آن را به صورت جداگانه باز کنید.
  2. چیدمان پنجره ها به صورت کاشی (Tile Windows): با استفاده از این گزینه تمام نمودارهای باز به صورت مربعی در کنار هم قرار می گیرند.
  3. آبشاری (Cascade): با انتخاب این گزینه می توانید نمودارهای باز را به صورت آبشاری نمایش دهید اما در این حالت نمودار هایی که در پشت قرار می گیرند اطلاعاتشان قابل مشاهده نیست.
  4. چیدمان افقی (Tile Horizontally): با استفاده از این گزینه می توانید نمودارهای باز خود را به صورت افقی روی هم با ابعاد یکسان داشته باشید.
  5. چیدمان عمودی (Tile Vertically): این گزینه همانند گزینه ی قبلی عمل می کند با این تفاوت که چیدمان به صورت عمودی انجام می شود.
  6. مرتب سازی آیکون ها (Arrange Icons): این گزینه می تواند نمودارهای کوچک شده را در پایین صفحه قرار دهد و زمانی کاربرد دارد که همزمان چندین نمودار باز داشته باشید.

نکته با انتخاب نمادهای معاملاتی که در پایین این بخش مشاهده می کنید، نمودار نماد معاملاتی در قسمت نمودار نرم افزار انتخاب می شود.

آشنایی با قسمت نوار ابزار (Toolbar):

آشنایی با پلتفرم معاملاتی متاتریدر

تقریبا اکثر گزینه هایی که در زیر مجموعه گزینه های منو اصلی معرفی شدند را می توانید در قسمت نوار ابزار اضافه کنید تا دسترسی راحت تری به امکانات داشته باشید.
همانطور که در عکس بالا مشخص شده، قسمت نوار ابزار به چهار قسمت اصلی تقسیم بندی می شود که با کلیک راست روی هر بخش، می توانید طبق شکل زیر گزینه های دلخواه را با استفاده از Insert به بخش Selected اضافه کنید.

آشنایی با پلتفرم معاملاتی متاتریدر

روش های باز کردن معامله و کاشتن دستورات در انتظار یا همان پندینگ اردر در متاتریدر:

در نرم افزار متاتریدر روش های متفاوتی برای انجام معامله و کاشتن دستورات پندینگ اردر وجود دارد که در ادامه تمامی این روش ها را معرفی می کنیم.

1. استفاده از پنجره ی سفارش (Order):

روش های دسترسی:

  1. این پنجره را می توانید با استفاده از شرت کات (F9) باز کنید یا در تب Tools گزینه ی New Order را کلیک کنید.
  2. طبق آموزش قسمت قبل گزینه ی New Order را می توانید به قسمت Toolbar اضافه کنید و از آن طریق به بخش سفارش گذاری دسترسی داشته باشید.
  3. روش دیگر: با کلیک راست روی نمودار و در قسمت Trading . طبق شکل زیر:
آشنایی با پلتفرم معاملاتی متاتریدر

روش دیگر کلیک راست روی نماد معاملاتی مورد نظر در قسمت مارکت واچ می باشد. طبق عکس زیر:

آشنایی با پلتفرم معاملاتی متاتریدر

نحوه ی معامله با پنجره ی سفارش (Order):

آشنایی با پلتفرم معاملاتی متاتریدر
  1. در این قسمت نماد معاملاتی مورد نظر را انتخاب می کنیم.
  2. در این بخش حجم معامله را تعیین می کنیم.
  3. قسمت وارد کردن حد ضرر.
  4. قسمت وارد کردن حد سود.
  5. در این بخش می توانید اطلاعات دلخواه مربوط به معامله را در قالب یادداشت بارگذاری کنید که در جورنال های معاملاتی به شما کمک خواهد کرد.
  6. در این قسمت دو حالت معامله داریم که حالت اولی Market Execution می باشد که در این حالت معامله ی شما با قیمت جاری بازار انجام خواهد شد.
  7. دکمه ی انجام معامله ی فروش.
  8. دکمه ی انجام معامله ی خرید.

?نکته زمانی که در قسمت Type گزینه ی Pending Order را انتخاب می کنید پنجره ی سفارش به شکل زیر تغییر حالت خواهد داد.

آشنایی با پلتفرم معاملاتی متاتریدر
  1. در این قسمت نماد معاملاتی مورد نظر را انتخاب می کنیم.
  2. در این بخش حجم معامله را تعیین می کنیم.
  3. قسمت وارد کردن حد ضرر.
  4. قسمت وارد کردن حد سود.
  5. در این بخش می توانید اطلاعات دلخواه مربوط به معامله را در قالب یادداشت بارگذاری کنید که در جورنال های معاملاتی به شما کمک خواهد کرد.
  6. انتخاب حالت معامله که در این بخش Pending Order را انتخاب کردیم.
  7. انتخاب نوع دستورات در انتظار یا همان پندینگ اردر که چهار حالت دارد که بعد از مورد 10 توضیح مختصری داده شده است.
  8. تعیین قیمت برای سفارش در انتظار قیمت یا همان پندینگ اردر.
  9. دکمه ی اعمال سفارش.
  10. انتخاب تاریخ انقضای سفارش در انتظار یا همان پندینگ اردر.
  • بطور کلی پندینگ اردرها به دو دسته ی:
  • لیمیت ها (Limit) و 2) استاپ ها (Stop) طبقه بندی می شوند.
  • اردرهای لیمیت به دو دسته ی زیر تقسیم بندی می شوند:
  • سل لیمیت (دستور فروش در قیمتی بالاتر از نرخ جاری بازار).
  • بای لیمیت (دستور خرید در قیمتی پایین تر از نرخ جاری بازار).
  • اردر های استاپ به دو دسته ی زیر تقسیم بندی می شوند
  • سل استاپ (دستور فروش در قیمتی پایین تر از نرخ جاری بازار).
  • بای استاپ (دستور خرید در قیمتی بالاتر از نرخ جاری بازار).

2. استفاده از پنل معامله سریع تنها با یک کلیک:

با این گزینه می توانید سفارشات خود را به سرعت انجام دهید.
به این شکل که (مطابق تصویر زیر) در ابتدا با کلیک راست کردن روی چارت روی گزینه ی One Click Trading کلیک کنید.

آشنایی با پلتفرم معاملاتی متاتریدر

? اگر این گزینه برای شما فعال نبود لازم است از قسمت Tools سپس در گزینه ی Options در بخش Trade گزینه ی one click trading را فعال کنید و تاییدیه آن را صادر کنید. مراحل در شکل زیر نمایش داده شده است:

آشنایی با پلتفرم معاملاتی متاتریدر
آشنایی با پلتفرم معاملاتی متاتریدر
آشنایی با پلتفرم معاملاتی متاتریدر

سپس در بالای چارت در سمت چپ میتوانید آپشن one click trading را ببینید:

آشنایی با پلتفرم معاملاتی متاتریدر

که می توانید حجم را وارد کرده و سپس گزینه ی بای و یا سل را کلیک کنید تا معامله برای شما باز شود.

? توجه داشته باشید در این حالت حد ضرر و حد سود را بعد از باز شدن معامله می توانید تعیین کنید. به این شکل که در ادامه می آید:

بعد از باز شدن معامله یک خط سبز رنگ روی چارت می بینید که نشان دهنده ی نقطه ی ورود معامله ی شما است:

آشنایی با پلتفرم معاملاتی متاتریدر

با بردن نشانگر ماوس و نگه داشتن دکمه ی کلیک چپ و جابجا کردن آن می توانید استاپ لاس و تی پی را تعیین کنید. به عنوان مثال اگر معامله ی بای داشته باشید، می توانید با کشیدن ماوس به سمت پایین، استاپ لاس یا همان حد ضرر را تعیین کنید و برای تعیین حد سود می توانید نشانگر موس را به بالا بکشید.

3. پندینگ اردر با استفاده از راست کلیک روی چارت:

طبق تصویر زیر شما با کلیک راست کردن روی چارت و گزینه ی مشخص شده می توانید دستور buy limit و یا sell stop قرار دهید.

آشنایی با پلتفرم معاملاتی متاتریدر

به این صورت که ماوس شما هر جا باشد و شما کلیک راست کنید در آن قسمت دستور شما پیاده سازی می شود.

4. انجام معامله با قیمت بازار و کاشتن سفارش دستورات قیمت با استفاده از قسمت عمق بازار(Depth of Market یا DOM ):

ابتدا روی نماد معاملاتی مورد نظر کلیک راست کنید و از گزینه ها، گزینه ی Depth of Market را انتخاب کنید، طبق عکس زیر:

آشنایی با پلتفرم معاملاتی متاتریدر

سپس پنجره ی عمق بازار برای شما به شکل زیر نمایش داده می شود:

آشنایی با پلتفرم معاملاتی متاتریدر
  1. در این قسمت نماد معاملاتی انتخاب شده نمایش داده می شود.
  2. با استفاده از فلش های آبی رنگ بالای خط مشکی می توانید دستور بای استاپ (Buy Stop) در قیمت مشخص شده بکارید.
  3. با استفاده از فلش های قرمز رنگ بالای خط مشکی می توانید دستور سل لیمیت (Sell Limit) در قیمت مشخص شده بکارید .
  4. با استفاده از فلش های آبی رنگ پایین خط مشکی می توانید دستور بای لیمیت (Buy limit) قرار دهید.
  5. با استفاده از فلش های قرمز رنگ پایین خط مشکی می توانید دستور سل استاپ (Sell Stop) قرار دهید.
  6. تعیین حد ضرر بر اساس پوینت نسبت به قیمتی که اقدام به گذاشتن پندینگ اردر می کنید یا معامله را با نرخ جاری بازار باز می کنید، انجام می شود. بطور مثال سل استاپ را در قیمت 1.07543 قرار می دهید و در بخش SL عدد 50 را برای حد ضرر مشخص می کنید. دستور سل استاپ شما در قیمت 1.07543 با حد ضرر 1.07593 قرار داده می شود.
  7. تعیین حجم معاملات.
  8. تعیین حد سود بر اساس پوینت نسبت به قیمتی که اقدام به گذاشتن پندینگ اردر می کنید یا معامله را با نرخ جاری بازار باز می کنید، انجام می شود.
  9. دستور فروش آنی با قیمت جاری بازار.
  10. با استفاده از این گزینه می توانید فقط معاملاتی که با استفاده از پنجره ی عمق بازار باز شده اند را ببندید.
  11. دستور خرید آنی با قیمت جاری بازار.

? قیمت های بالای خط مشکی بالاتر از نرخ جاری بازار هستند و قیمت های پایین خط مشکی کمتر از نرخ جاری بازار هستند.

آشنایی با قسمت ترمینال:

آشنایی با پلتفرم معاملاتی متاتریدر

قسمت مشخص شده در عکس بالا ترمینال است و ما با چندین بخش که با آن بسیار سر و کار داریم آشنا خواهیم شد.

قسمت Trade:

این قسمت زمانی که معامله ی باز نداشته باشید میزان بالانس، اکوئیتی و فری مارجین شما را نمایش می دهد. در شکل بالا معامله باز وجود ندارد و عباراتی که گفته شد را می توانید ببینید.
حال اگر معامله ی باز داشته باشید و همچنین یک دستور پندینگ اردر را وارد کرده باشید، در این قسمت طبق تصویر شاهد موارد مشخص شده هستیم که به بررسی آنها می پردازیم:

شماتیک کلی چارت و قسمت ترید بخش ترمینال در زمان باز بودن معاملات:

آشنایی با پلتفرم معاملاتی متاتریدر

طبق عکس بالا دو معامله ی باز با استاپ لاس و تی پی مشخص شده و همچنین یک دستور پندینگ را می بینیم که روی چارت نقاط ورود، استاپ لاس، تی پی را می توانیم مشاهده کنیم. در ادامه به بررسی بخش ترمینال می پردازیم:

آشنایی با پلتفرم معاملاتی متاتریدر
  1. در این قسمت شماره ی اردر یا همان تیکت نامبر را می بینیم. از این قسمت برای پیگیری مشکلات احتمالی معامله با بروکر و یا… استفاده می شود.
  2. در این قسمت زمان باز شدن معامله با تاریخ و زمان دقیق را مشاهده می کنید.
  3. در این بخش نوع معامله ی باز شده مشخص است. در مثال بالا دو معامله ی sell و یک دستور پندینگ از نوع sell limit را مشاهده می کنید.
  4. در این بخش سایز و یا همان حجم معامله مشهود است که در مثال بالا برای تمامی موارد 0.01 لات می باشد.
  5. نماد معاملاتی را در این بخش مشاهده می کنیم.
  6. در بخش Price قیمت باز شدن معامله را می توانید ببینید. همچنین برای پندینگ اردرها در این قسمت عددی که شما برای باز شدن معامله وارد کردید نمایش داده می شود.
  7. همان طور که از نام این قسمت مشخص است (S/L) در اینجا استاپ لاس تعیین شده توسط معامله گر نمایش داده می شود. اگر استاپ لاس تعیین نشده باشد در این قسمت عدد 0.0000 نمایش داده می شود.
  8. همانند بخش 7 می باشد با این تفاوت که در اینجا تی پی یا همان حد سود را به شما نمایش می دهد .
  9. این قسمت نیز مانند بخش 6 با تیتر price می باشد با این تفاوت که در اینجا قیمت کنونی بازار را به شما نمایش می دهد.
  10. این قسمت کمیسیون معامله را نشان می دهد. برای پندینگ اردرها چون هنوز باز نشده اند این قسمت وجود ندارد و اگر معامله باز شود کمیسیون محاسبه و نمایش داده می شود.
  11. در این قسمت سواپ معاملات شما مشخص شده است. با مفهوم سواپ در گام های پیشین آشنا شده اید.
  12. در این قسمت شما سود و یا ضرر جاری معاملات خود را مشاهده می کنید که با تیتر Profit نمایش داده می شود. در روبروی هر معامله سود و یا ضرر جاری مشخص است که بدون احتساب کمیسیون و سواپ نوشته شده است اما توجه داشته باشید که در قسمت خاکستری رنگ، مجموع سود/ضرر معاملات باز با احتساب کمیسیون و سواپ نوشته می شود.
  13. در این قسمت زمانی که معامله باز دارید، موارد دیگری نیز نمایش داده می شود، از قبیل مارجین، مارجین لول و… .

?نکته دستورات پندینگ (pending order) در بخش Trade در زیر قسمت خاکستری رنگ مشاهده می شوند و اگر قیمت بازار به عددی که شما تعیین کرده باشید، برسد، معامله باز می شود و به بالای نوار خاکستری به عنوان معامله ی باز منتقل می گردد.

قسمت account History:

آشنایی با پلتفرم معاملاتی متاتریدر
  1. در این بخش شماره ی معامله یا همان اردر (تیکت نامبر) را مشاهده می کنید.
  2. در این قسمت زمان باز شدن معامله را مشاهده می کنید و توجه داشته باشید که این زمان نسبت به منطقه زمانی پلتفرم کارگزاری یا همان بروکر شما نوشته می شود و ممکن است با ساعت محلی شما متفاوت باشد.
  3. در این ستون می توانید نوع معاملات را مشاهده کنید.
  4. در این ستون می توانید حجم معاملات را مشاهده کنید.
  5. این ستون نماد معاملاتی آن معامله را می توانید ببینید.
  6. در این ستون قیمت باز شدن معامله را مشاهده می کنید.
  7. در این ستون حد ضرر نوشته شده است.
  8. در این ستون حد سود نوشته شده است.
  9. در این ستون زمان بسته شدن معامله را مشاهده می کنید که همانطور که گفته شد این زمان نسبت به منطقه زمانی پلتفرم کارگزاری یا همان بروکر شما نوشته می شود و ممکن است با ساعت محلی شما متفاوت باشد.
  10. در این ستون قیمت بسته شدن معامله را مشاهده می کنید.
  11. در این ستون نرخ بهره ی شبانه یا همان سواپ معاملات را مشاهده می کنید.
  12. در این ستون سود و ضرر معامله را مشاهده می کنید که این میزان بدون در نظر گرفتن نرخ کمسیون و سواپ می باشد اما توجه داشته باشید در قسمت مجموع سود و ضرر نرخ کمسیون و سواپ در نظر گرفته می شود.
  13. در این بخش سه گزینه Profit/Loss ،Credit ،Deposit و Withdrawal را مشاهده می کنید که Profit/Loss برآیند سود و ضرر معاملات شما با در نظر گرفتن هزینه ی کمسیون و سواپ شما می باشد. Credit به معنی میزان بونوس موجود در حساب شما می باشد. Deposit به معنی جمع واریز های شما به حساب می باشد و گزینه ی Withdrawal نشان دهنده ی مجموع برداشت های شما از حساب است.

?نکته توجه داشته باشید تمام موارد این قسمت بستگی به دوره ی زمانی انتخاب شده ی شما در این بخش دارد که در ادامه نحوه ی انتخاب بازه ی زمانی را توضیح خواهیم داد.

با کلیک راست کردن در قسمت account History با پنجره ی زیر روبرو می شوید:

آشنایی با پلتفرم معاملاتی متاتریدر

در این پنجره با سه قسمت روبرو هستید که به بررسی هر کدام می پردازیم:

  1. در این قسمت شما می توانید بازه ی زمانی دلخواه خود را برای نمایش تاریخچه ی حسابتان مشخص کنید، بدین شکل که سه گزینه ی پیشنهادی 1- تمام تاریخچه 2- سه ماه گذشته و 3- ماه گذشته را می توانید انتخاب کنید و همچنین می توانید از قسمت custom period بازه ی زمانی دلخواهتان را انتخاب کنید.
  2. در این بخش شما می توانید استیتمنت معاملاتی خود را در بازه ی زمانی انتخاب شده، دریافت کنید. گزینه ی دوم جزئیات بیش تری از تاریخچه ی حسابتان را به شما نمایش می دهد.
  3. در این بخش شما می توانید جزئیات نمایش داده شده در اکانت هیستوری را مدیریت کنید. به این شکل که با کلیک بر روی هر یک از موارد داخل تصویر می توانید آن را به لیست اضافه کنید ( با داشتن تیک در سمت چپ ) و یا حذف کنید (با برداشتن تیک سمت چپ).

نحوه ی بستن معامله:

1.برای بستن معامله می توانید از علامت ضربدر کنار معامله در بخش Trade در قسمت ترمینال استفاده کنید:

آشنایی با پلتفرم معاملاتی متاتریدر
آشنایی با پلتفرم معاملاتی متاتریدر 1

2.در روش دیگر بستن معامله می توانید با کلیک راست کردن بر روی معامله و انتخاب گزینه ی Close Order، معامله ی مورد نظر را ببندید. همچنین می توانید از گزینه ی Modify or Delete Order برای ویرایش معامله از قبیل بستن قسمتی از معامله استفاده کنید (به طور مثال 0.05 لات حجم معامه می باشد که شما می توانید بخشی از آن را ببندید).

آشنایی با پلتفرم معاملاتی متاتریدر

با کلیک بر روی گزینه ی Modify or Delete Order پنجره ی زیر برای شما نمایش داده می شود:

آشنایی با پلتفرم معاملاتی متاتریدر

در قسمت Type میتوانید سه حالت را انتخاب کنید:

  1. گزینه ی Modify Order که در این قسمت شما می توانید استاپ لاس و تی پی را وارد کنید و یا عدد وارد شده ی قبلی را تغییر دهید.
  2. گزینه ی Market Execution که در این قسمت می توانید بخشی از معامله را (با یکای کم ترین واحد حجم) ببندید.
آشنایی با پلتفرم معاملاتی متاتریدر

در اینجا در بخش Volume حجمی از معامله را که قصد دارید بسته شود را وارد کنید و سپس گزینه ی Close (زرد رنگ در پایین) را کلیک کنید.

  1. گزینه ی Pending Order که در این قسمت می توانید یک دستور پندینگ جدید بکارید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *