جدول محتوا

آیا شرایط لازم برای ورود به بازار را دارید؟

برای نوشتن یادداشت روی این نوشته باید وارد شوید

ورود به بازار کسب و کار یکی از مراحل حیاتی و مهم در راه توسعه و موفقیت است. اما قبل از شروع یک کسب و کار، باید اطمینان حاصل کرد که شرایط لازم برای ورود به بازار فراهم است یا خیر. با طرح سوالاتی سعی بر این داریم که شرایط مساعد برای ورود به بازار را تعریف کنیم.

1) آیا فرد ریسک پذیری هستید و می توانید ریسک سرمایه گذاری در بازار های مالی را بپذیرید؟

در این بخش وارد جزئیات ریسک و نحوه ی مدیریت آن نمی شویم و قصد داریم خاصیت عدم ریسک گریز بودن بازارهای مالی را توضیح دهیم. اگر بخواهیم یک تعریف ساده از ریسک در بازارهای مالی داشته باشیم، بدین ترتیب می باشد که ممکن است به هر دلیلی، شرایط طبق پیش بینی سرمایه گذار پیش نرود و مقدار سرمایه تعیین شده توسط وی دچار زیان شود. البته همیشه به این شکل نیست و با توجه به استراتژی فرد ممکن است این شرایط متغیر باشد؛ بطور مثال برای شخصی، این ریسک در هر معامله شامل 10 درصد از سرمایه وی است و برای شخصی دیگر این ریسک شامل 20% سرمایه و یا حتی کل سرمایه اش می شود. در کل چیزی که ثابت است، خاصیت عدم ریسک گریز بودن بازار می باشد، که باید قبل از ورود به بازارهای مالی آن را بپذیرید. حالا هر چه آن را بهتر مدیریت کنید، در بازار موفق تر خواهید بود.

آیا شرایط لازم برای ورود به بازار را دارید؟
آیا شرایط لازم برای ورود به بازار را دارید؟ 1

2) آیا شخص مسئولیت پذیری هستید؟

بسیاری از سرمایه گذاران و معامله گران در زمانی که متضرر می شوند به دنبال مقصر هستند! شما باید توجه داشته باشید که معاملات توسط شخص شما ایجاد می شوند و اگر معامله در جهت عکس پیش بینی شما حرکت کند، نباید به دنبال مقصر باشید، بلکه بهترین کار این است که علت ضرر را جویا شوید و ببینید اشکال در کدام قسمت از روند انجام معامله بوده است. آیا طبق پارامترهایی که تعیین کرده اید، عمل نکرده اید و یا موردی را زیر پا گذاشته اید؟ آیا طمع کرده اید؟ آیا مدیریت ریسک نداشته اید؟ و …

3) تاثیر استرس و هیجان روی عملکرد ذهن شما تا چه میزان است؟

همان طور که پیش تر هم عرض شد، شخصی که قصد ورود به این بازارها را دارد، باید آگاه باشد که در این بازارها ریسک هایی وجود دارد. علاوه بر این موضوع، اگر در ذهن خود اینگونه تصور کرده اید که با مقداری پول، همراه با آسودگی کامل و در کمال آرامش به سرمایه گذاری می پردازید، بهتر است در تصمیم خود و یا طرز فکر خود تجدید نظر کنید! چرا که استرس و هیجان نیز دو عامل جدا نشدنی از بازار هستند. این دو مورد برای هر معامله گر و سرمایه گذاری وجود دارد و قطعا نمی توان گفت شخصی حسابش در ضرر و یا سود باشد و کاملا آسوده به کارش ادامه دهد (مخصوصا در ضرر!). اما وجه تمایز معامله گران و سرمایه گذاران موفق در این زمینه چیست؟ آنها در کنترل هیجان و استرس خود مهارت بسیار خوبی دارند. این مورد باعث میشود که آنها کمتر دچار تصمیمات احساسی و هیجانی شوند. لازم به ذکر است که بسیاری از ضررهای نامتعارف و رعایت نکردن قوانینی مثل مدیریت ریسک و مدیریت سرمایه در زمان هایی رخ می دهند که فرد در معاملات و سرمایه گذاری های خود دچار هیجان و تنش های ذهنی شده است. شاید فکر کنید این مورد هنگامی رخ می دهد که شخص در ضرر باشد، اما این طور نیست! زیرا افراد در زمان هایی که در سود هستند نیز، به دلیل اعتماد به نفس کاذب، مجددا دچار تصمیم های هیجانی می شوند.

آیا شرایط لازم برای ورود به بازار را دارید؟
آیا شرایط لازم برای ورود به بازار را دارید؟ 2

4) باید در این راه شخصی با اراده ی قوی و مصمم باشید.

راهی که در پیش دارید، مسیری سخت و طولانی است. شما در این راه باید مسائل مختلفی را بیاموزید و سپس با یادگیری روش ها و … به انتخاب و ساخت یک استراتژی معاملاتی بپردازید. در ضمن شما هیچ وقت نباید در مسیر آموزش، تداوم و استمرار را کنار بگذارید. شما باید همیشه مطالب جدید و کتاب های مختلفی را در راستای هدف خود مطالعه کنید. در این حرفه، نیاز شما فقط علوم تحلیلی و از این قبیل دانشها نیست، بلکه شما باید پهنه ی دانش خود را گسترش دهید و نسبت به یادگیری علوم مختلفی مانند روانشناسی، مدیریت سرمایه و ریسک، اقتصاد، سیاست و … اقدام کنید. کسب دانش در این زمینه ها تلاش و زمان زیادی را می طلبد. بدانید که راهی طولانی در پیش دارید و باید در این مسیر اراده ای قوی داشته باشید تا بتوانید به موفقیت و کسب درآمد برسید.

5) آیا شما شخصی پایبند به قوانین و مقررات تعیین شده هستید؟

شما باید قوانین عمومی و کلی را در این بازار بشناسید و به آنها پایبند باشید. علاوه بر این باید به قوانینی که شخصا برای خود تعیین کرده اید که همان استراتژی شماست، احترام بگذارید. در غیر این صورت، در بلندمدت موفقیتی حاصل نخواهد شد.

6) آیا صبر کافی در سرمایه گذاری ها و معاملات خود دارید؟ در کل آیا انسان صبوری هستید؟

یکی دیگر از ویژگی های شخصیتی، “صبر” است، که لازمه ی فعالیت در بازارهای مالی است. شما باید همیشه در بازار مانند یک شکارچی باشید که اسلحه ی خود را آماده کرده و منتظر شکار خود است. او می داند که یک تیر اشتباه باعث می شود که هیچ شکاری دیگر در نزدیکی او باقی نماند. پس صبر می کند تا موقعیتی پیش بیاید که بیش ترین احتمال موفقیت را داشته باشد. معامله گری و سرمایه گذاری هم دقیقا به همین شکل است. شما اگر به دلیل شرایط بازار و یا هر دلیل دیگری، هیجانی تصمیم بگیرید، احتمال این که ورود درستی داشته باشید به شدت کاهش می یابد و همچنین باعث می شود که شما دیگر نتوانید در آن بازه ی زمانی در سایر معاملات و موقعیت های سرمایه گذاری خود به درستی تصمیم بگیرید. پس شما باید مانند یک شکارچی حرفه ای منتظر موقعیت هایی باشید که احتمال موفقیت در آنها بسیار بالا است، تا با ورود درست و غیرهیجانی، به بهترین حالت ممکن، کسب سود کنید.

7) شما برای سرمایه گذاری در این بازار کدام قسمت از سرمایه تان را میخواهید درگیر کنید؟

پاسخ شما به این سوال بسیار مهم است. برای ورود به این بازار به سرمایه نیاز است. حال این سرمایه اگر حذف شود، چه آسیبی به کیفیت زندگی شما وارد می کند؟ شما به هیچ وجه نباید اجازه بدهید سرمایه گذاری در این بازار آسیبی به کیفیت زندگی شما بزند. به عنوان مثال شخصی برای ورود به این عرصه، از پس انداز اصلی خود که بزودی به آن احتیاج پیدا می کند، استفاده می کند و یا حتی یکی از لوازم ضروری زندگی خود مانند خودرو و یا منزل را به فروش می رساند تا با سرمایه اش وارد بازار شود. این شخص با این امید دست به این حرکت می زند، که پول را چندین برابر کند و یک خانه و یا یک ماشین بهتر بخرد! ولی چه تضمینی وجود دارد؟ مخصوصا برای یک فرد تازه کار!

شما برای ورود به این بازار باید از پس اندازی استفاده کنید که شرایط زیر را داشته باشد:

  • شما نباید به آن پس انداز در فاصله ی زمانی نزدیک احتیاج داشته باشید.
  • نباید با از بین رفتن آن سرمایه، آسیبی به کیفیت زندگی شما و اطرافیان شما وارد شود.
  • هیچ وقت پس اندازهایی که برای موارد مهمی مانند خرید خودرو، خانه و جهیزیه دارید را در این راه وارد نکنید.
  • لزومی ندارد آن سرمایه زیاد باشد. شما برای کسب تجربه می توانید با سرمایه های اندک شروع کنید.
آیا شرایط لازم برای ورود به بازار را دارید؟
آیا شرایط لازم برای ورود به بازار را دارید؟ 3

? نکته ی مهم:

شما قرار است در این بازار ابتدا بعد از آموزش شروع به کسب یکی از مهم ترین لازمه ها بپردازید یعنی “تجربه”. خوب چه لزومی دارد که شما با یک سرمایه ی زیاد شروع کنید؟ در حالی که میتوان همان تجربه را با سرمایه های کمتر و حداقلی به دست آورد!

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *