جدول محتوا

اصل امواج الیوت چیست؟✅صفر تا صد (Elliott wave principle)

برای نوشتن یادداشت روی این نوشته باید وارد شوید

فهرست محتوا

تاریخچه

تئوری امواج الیوت برای اولین بار توسط رالف نلسون الیوت ارائه شد. الیوت یک حسابدار آمریکایی بود که در سال ۱۸۷۱ به دنیا آمد. او در سن ۵۸ سالگی به دلیل بیماری، مجبور به بازنشستگی شد و پس از آن، مطالعات خود را در بازار سهام آمریکا آغاز کرد. او ۷۵ سال داده‌های بازار سهام را مورد مطالعه قرار داد و این مطالعات منجر به ایجاد نظریه امواج الیوت شد.

الیوت با بررسی روند بازار در بازه‌های زمانی مختلف، از جمله ساعتی، روزانه، هفتگی، ماهانه و سالانه، به این نتیجه رسید که اشکال حرکتی قیمت، الگوهایی خاص و تکراری دارند. با گذشت زمان، او قوانین حاکم بر این الگوهای تکراری را شناسایی و آنها را در چارچوبی مشخص، مدون نمود.

آشنایی کلی با امواج الیوت

به شکل زیر توجه کنید؛ شاید در نگاه اول متوجه حرکات و ارتباط امواج با یکدیگر نشوید. اما حقیقت این است که در شکل زیر شاهد امواج الیوت هستیم. برای فهم امواج الیوت، نیاز به صرف زمان، تمرین و تکرار است. به طور کلی، امواج الیوت را می توان به دو دسته ی امواج حرکتی (Motive Waves) و امواج اصلاحی (Corrective Waves) تقسیم کرد. امواج اصلاحی و حرکتی به صورت متوالی ظاهر شده و می توان آنها را به امواج کوچک تر تقسیم کرد. هر موج اصلاحی از سه ریزموج و امواج حرکتی نیز از پنج ریزموج تشکیل شده اند. در شکل زیر می توانید نمونه ای ساده از یک الگوی حرکتی پنج موجی و الگوی اصلاحی سه موجی را مشاهده کنید.

اصل امواج الیوت چیست؟✅صفر تا صد (Elliott wave principle)
اصل امواج الیوت چیست؟✅صفر تا صد (Elliott wave principle) 1

آنچه که شما در شکل بالا دیدید، تنها نمونه ای بسیار ساده از امواج الیوت است. رالف نلسون الیوت، برای درک روند بازار سهام و ویژگی های آن، بازه های زمانی متفاوتی را مورد بررسی قرار داد. این خود نشان از سلسله وار بودن امواج دارد. بدین معنا که در هر موج، امواجی دیگر نیز وجود دارد که از امواج الیوت پیروی می کنند. در درون هر یک از آن امواج نیز موج های دیگری وجود دارد که باز هم از الگوها و قوانین الیوت پیروی می کنند. به بیانی ساده تر، امواج الیوت الگوهایی تکرار شونده هستند که دائم در موج های پایین تر و بالاتر تکرار می شوند. این موضوع به فرکتال بودن امواج الیوت اشاره دارد. برای فهم این موضوع به شکل زیر توجه کنید:

اصل امواج الیوت چیست؟✅صفر تا صد (Elliott wave principle)
اصل امواج الیوت چیست؟✅صفر تا صد (Elliott wave principle) 2

همانطور که در شکل فوق اشاره کردیم، فرکتال بودن امواج به صورت ساده نمایش داده شده است. برای فهم بهتر این موضوع، به تعریف دقیق تر از ماهیت فرکتالی بودن اصل الیوت می پردازیم و سپس درجه بندی امواج الیوت را ارائه می دهیم. فرکتال‌ها در اصل الگوهایی هستند که می‌توانند به بخش‌های کوچک‌تر تقسیم شوند و هر بخش نیز نسخه‌ای مشابه از کل، داشته باشد. ریاضیدانان این خاصیت را خودتشابهی یا همان فرکتال نام گذاری کرده اند. برای پیدا کردن نمونه‌های فرکتال نیازی به جستجوی عمیق نیست، زیرا آنها در سراسر طبیعت یافت می‌شوند. به عنوان مثال، در درختان، شاخه‌های بزرگ از شاخه‌های کوچکتر تشکیل شده‌اند و این الگو در هر شاخه به صورت مکرر تکرار می‌شود. با دقت بیشتر، می‌توانید ببینید که شاخه‌های کوچکتری که بر روی شاخه‌های بزرگتر رشد کرده‌اند نیز از همین الگو پیروی می‌کنند. همچنین، این الگوهای فرکتالی را می‌توان در ابرها، رودخانه‌ها، سواحل و کوه‌ها مشاهده کرد. بدلیل وجود خاصیت فرکتال در امواج الیوت، این امواج درجه بندی شده‌اند و هر درجه بیانگر بازه زمانی موجی است که به آن تعلق دارد.

ابرچرخه بزرگ (Grand Supercycle): این درجه، بزرگترین درجه امواج الیوت است که ممکن است تشکیل آن قرن‌ها طول بکشد. به همین دلیل، معمولا این درجه از امواج را به درجات کوچک‌تر تقسیم می‌کنند.

ابرچرخه (Supercycle): برای تشکیل این درجه از امواج، حدود ۴۰ تا ۷۰ سال زمان نیاز است. مجموعه ابرچرخه‌ها در کنار هم، یک ابر چرخه ی بزرگ را تشکیل می دهند.

چرخه (Cycle): این درجه برای تشکیل به چند سال زمان نیاز داشته و برای نمایش روند کلی یک نماد معاملاتی کاربرد دارد.

موج اولیه (Primary): این موج از اعتبار بسیار بالایی برخوردار است و بین چند ماه تا چند سال ممکن است برای تشکیل آن زمان لازم باشد.

موج میانی (Intermediate): این موج برای تشکیل به مدت زمانی بین چندین هفته تا چندین ماه نیاز دارد. موج مینور (Minor): مدت زمان لازم برای تشکیل این موج کمتر از یک ماه است.

موج مینوت (Minute): مدت زمان لازم برای تشکیل این موج تنها چند روز است.

موج مینیوت (Minuette): تنها چند ساعت زمان نیاز است تا این درجه از امواج تشکیل شود.

موج ریز مینیوت (Subminuette): این درجه از امواج که کوچکترین درجه هستند، تنها چند دقیقه زمان برای تشکیل نیاز دارند.

امواج اصلاحی (Corrective Waves) و حرکتی (Motive Waves) ممکن است در شرایط مختلف، بیش از یک شمارش درست داشته باشند و این موضوع همواره از اولین چالش های ذهنی است که افراد تازه کار با آن مواجه می شوند. به همین دلیل، پاسخ به این سوال را مقدم بر مطالب پیش رو دانستیم. در نظر داشته باشید که در هر بازه زمانی، ممکن است بیش از یک موج شماری صحیح وجود داشته باشد و این مورد کاملا منطقی است. هر موج شماری به وقوع موجی خاص در آینده اشاره می‌کند و شما باید بسته به سناریوهای موجود، بهترین تصمیم را برای ورود اتخاذ کنید. در دو شکل زیر می‌توانید سناریوهای مختلف شمارش امواج را مشاهده کنید.

اصل امواج الیوت چیست؟✅صفر تا صد (Elliott wave principle)
اصل امواج الیوت چیست؟✅صفر تا صد (Elliott wave principle) 3
اصل امواج الیوت چیست؟✅صفر تا صد (Elliott wave principle)
اصل امواج الیوت چیست؟✅صفر تا صد (Elliott wave principle) 4

تا این مرحله، تلاش کردیم تا کلیاتی از مسیری که می خواهیم طی کنیم را به شما نشان دهیم تا درک بهتری از آنچه که در ادامه ارائه خواهد شد، داشته باشید.

قوانین اصلی

قبل از پرداختن به قوانین امواج الیوت، دانستن سه قانون، بسیار مهم است که در اکثر شمارش‌های ما ثابت هستند و همواره باید رعایت شوند.

  • موج 2 (اصلاحی، Corrective) هرگز نمی‌تواند بیش از 100٪ از موج 1 را اصلاح کند. بدین معنا که انتهای موج 2 نمی‌تواند از ابتدای موج 1 فراتر رود.
  • موج 3 (حرکتی، Impulse) نمی‌تواند کوتاه‌ترین موج در بین امواج باشد.
  • موج 4 (اصلاحی، Corrective) نمی‌تواند با موج 1 همپوشانی داشته باشد، مگر در شرایط خاص که در آینده بیان خواهیم کرد.

برای درک بهتر موضوع، پیشنهاد می‌کنیم دو نوع موج‌شماری درست و غلط را در شکل زیر ببینید.

اصل امواج الیوت چیست؟✅صفر تا صد (Elliott wave principle)
اصل امواج الیوت چیست؟✅صفر تا صد (Elliott wave principle) 5
اصل امواج الیوت چیست؟✅صفر تا صد (Elliott wave principle)
اصل امواج الیوت چیست؟✅صفر تا صد (Elliott wave principle) 6

ساختار حرکتی امواج الیوت (Motive Waves)

امواج حرکتی به شکلی که در حالت معمول توضیح داده شده‌اند شمارش می‌شوند. در حالت‌های دایاگونال (Diagonal) که حالت‌های استثنا امواج حرکتی هستند، ممکن است قوانین فوق به طور کامل رعایت نشوند. در ادامه، حالت‌های دایاگونال (Diagonal) به طور کامل توضیح داده می‌شوند، اما در حال حاضر به حالت استاندارد که حالت شایع‌تری است می‌پردازیم. پیش از پرداختن به حالت استاندارد، در شکل زیر یکی از حالت‌های دایاگونال و استاندارد در کنار هم آورده شده‌اند تا بتوانید پیش زمینه ای ذهنی از این موضوع داشته باشید.

اصل امواج الیوت چیست؟✅صفر تا صد (Elliott wave principle)
اصل امواج الیوت چیست؟✅صفر تا صد (Elliott wave principle) 7

امواج حرکتی (Impulse)

همانطور که پیشتر نیز مشاهده کردید، امواج حرکتی از 5 موج تشکیل شده‌اند که 3 موج در جهت حرکت روند یا همان حرکتی (Impulse) و 2 موج در خلاف جهت حرکت روند یا همان اصلاحی (Corrective) هستند. امواج 1، 3 و 5 در جهت حرکت روند (Trend) و امواج 2 و 4 در خلاف جهت حرکت روند هستند. برای درک بهتر، به شکل زیر توجه کنید.

اصل امواج الیوت چیست؟✅صفر تا صد (Elliott wave principle)
اصل امواج الیوت چیست؟✅صفر تا صد (Elliott wave principle) 8

قوانین:

در این قسمت به قوانین و قواعدی می‌پردازیم که لازم است در امواج حرکتی رعایت شوند. در صورت نقض هر یک از این قوانین، بایستی در موج‌شماری خود تجدید نظر کنید.

  1. توجه داشته باشید که یک موج حرکتی (Impulse) از 5 موج تشکیل می‌شود. اگر این شرط برآورده نشود، نمی‌توان آن را یک موج حرکتی تلقی کرد.
  2. موج 1 و 5 همواره یک موج حرکتی هستند. این امواج، علاوه بر الگوی استاندارد، ممکن است الگوی دایاگونال‌ را نیز داشته باشند.
  3. موج 1 از 5 ریز موج، موج 2 از 3 ریز موج، موج 3 از 5 ریز موج، موج 4 از 3 ریز موج و موج 5 از 5 ریز موج تشکیل شده است. در حالت‌های دایاگونال، این امواج ممکن است الگوی متفاوتی داشته باشند که در ادامه توضیح خواهیم داد.
  4. موج 3 همواره یک موج حرکتی است و نمی‌تواند دارای الگوی دایاگونال باشد.
  5. موج 3 در بین امواج حرکتی ( impulse ) هیچگاه نمی‌تواند کوتاه‌ترین موج باشد. این بدان معناست که از نظر طول موج، موج 3 یا بلندترین موج است یا در جایگاه دوم قرار دارد.
  6. موج 2 نمی‌تواند بیش از 100٪ موج 1 را اصلاح کند. یعنی انتهای موج 2 نمی‌تواند از ابتدای موج 1 فراتر رود.
  7. موج 4 می‌تواند هر نوع الگوی اصلاحی داشته باشد. محدودیتی درباره الگوهای اصلاحی برای موج 4 وجود ندارد. (در بخش اصلاح‌ها به طور کامل، هر یک از الگوهای اصلاحی را شرح خواهیم داد.)
  8. موج 2 می‌تواند هر الگوی اصلاحی داشته باشد، به جز الگوی مثلث (Triangle).
  9. موج 4 نمی‌تواند وارد محدوده قیمتی موج 1 شود. در غیر این صورت، این موج از نوع اصلاحی نیست.

اما در حالت‌های خاص، زمانی که موج حرکتی ما از نوع دایاگونال باشد، موج 4 می‌تواند وارد محدودهٔ موج 1 شود. اما در حالت استاندارد، چنین اتفاقی نقض قوانین محسوب می شود.

موارد پرتکراری که میتوانند به موج شماری شما کمک کنند:

  1. احتمال گسترش موج 1 کمتر از سایر امواج است. (در انتهای این بخش به گسترش یافتگی آن خواهیم پرداخت.)
  2. در بیشتر موارد، موج 5 با یک واگرایی در قدرت بازار پایان می‌یابد. اندیکاتور RSI یکی از ساده‌ترین ابزارها برای بررسی واگرایی‌ها است.
  3. گاهی اوقات پیش می‌آید که موج 5 نمی تواند سقف موج 3 را بشکند. به این اتفاق، کوتاه شدگی (Truncation) گفته می‌شود. این مورد می‌تواند هشداری در مورد ضعف روند باشد. در شکل زیر، می‌توانید نمونه‌ای از کوتاه شدگی را مشاهده کنید.
اصل امواج الیوت چیست؟✅صفر تا صد (Elliott wave principle)
اصل امواج الیوت چیست؟✅صفر تا صد (Elliott wave principle) 9
  1. احتمال گسترش یافتگی موج 3 بسیار بیشتر از سایر امواج حرکتی است. بین سه موج حرکتی، حداکثر دو موج می‌توانند گسترش یابند و هیچ وقت هر سه موج گسترش نمی‌یابند.
  2. هنگامی که موج 3 گسترش پیدا می‌کند، طول امواج 1 و 5 تقریباً هم اندازه می‌شود.
  3. معمولاً، امواج 2 و 4 به ایجاد تضاد بین خود علاقه دارند. به این معنا که عموماً اندازه اصلاحات در آنها خلاف یکدیگر است و نوع اصلاحات نیز با یکدیگر تفاوت دارد. به عنوان مثال، زمانی که در موج 2 ، اصلاحی عمیق داریم، احتمالاً عمق اصلاح در موج 4 کمتر خواهد بود و برعکس، زمانی که در موج 2، اصلاحی فلت داریم، احتمالا در موج 4 ، اصلاحی عمیق خواهیم داشت.
  4. در بیشتر مواقع، موج 2 اصلاح عمیق‌تری نسبت به موج 4 انجام می‌دهد.
  5. معمولاً، موج 2 الگوهای زیگزاگ و زیگزاگ دوتایی را تشکیل می‌دهد.
  6. در بیشتر اوقات، موج 4 الگوهای مثلث ساده، دوگانه، سه‌گانه و یا الگوی تخت یا همان فلت را تشکیل می‌دهد.
  7. موج 3 در اکثر مواقع بیشترین حجم معاملات را دارد. اما اگر حجم معاملات در موج 5 بیشتر از موج 3 باشد، می‌توان موج 5 گسترش یافته را پیش‌بینی کرد.

نسبت های بین امواج:

نسبت‌های فیبوناچی نقش بسیار مهم و پررنگی در امواج الیوت دارند. پیشنهاد می‌شود در صورت عدم آشنایی با آن‌ها، مطالعاتی در این زمینه داشته باشید. این مسئله از آن جهت اهمیت دارد که نسبت های فیبوناچی به ما در یافتن نقاط پایان روند کمک می کنند. در ادامه به بیان تعدادی از این درصدها خواهیم پرداخت.

  1. موج 2 در اکثر اوقات 50٪، 61.8٪، 65٪، 78.6٪، 88.6٪ از موج 1 را اصلاح (Retracement) می‌کند.
  2. موج 3 در اکثر اوقات 161.8٪، 200٪، 261.8٪، 323.6٪ از موج 1 را صعود یا نزول (Extension) می‌کند.
  3. موج 4 در اکثر اوقات 14٪، 23.6٪، 38.2٪، 40٪ از موج 3 را اصلاح (Retracement) می‌کند.
  4. موج 5 در اکثر اوقات می‌تواند به میزان موج 1 صعود یا نزول (Extension) کند و یا به میزان 61.8٪ از مجموع موج 3 و 1 را صعود یا نزول (Extension) کند.

با کلیک روی این متن میتونید وارد مقاله ی نسبت های فیبوناچی بشوید.

گسترش یافتگی (Extend):

گسترش یافتگی زمانی رخ می‌دهد که یکی از امواج حرکتی شما بسیار بزرگتر از سایر موج‌ها باشد. در چنین شرایطی، موج بزرگتر را به عنوان موج گسترش یافته در نظر می‌گیریم. این گسترش می‌تواند در تمامی امواج حرکتی رخ دهد، اما ممکن است شما در برخی از امواج متوجه آن نشوید. در این شرایط، ممکن است در برخی از امواج دچار سردرگمی شوید و به جای موج ساده حرکتی، موج‌های نامعین چون 9 موجی یا 13 موجی را مشاهده کنید. این حالت را به اصطلاح گسترش یافتگی نامعین می‌گویند. در شکل زیر می‌توانید یک نمونه از حالت‌های گسترش یافتگی را مشاهده کنید. در شکل زیر موج سوم دارای گسترش یافتگی است. البته در نظر داشته باشید که گسترش یافتگی می‌تواند در تمامی امواج اتفاق بیافتد، اما در اینجا در موج سوم رخ داده است.

اصل امواج الیوت چیست؟✅صفر تا صد (Elliott wave principle)
اصل امواج الیوت چیست؟✅صفر تا صد (Elliott wave principle) 10

امواج دایاگونال (Diagonal)

در این قسمت به امواج دایاگونال (Diagonal) می پردازیم که پیشتر به آن اشاره شده بود. الگوهای دایاگونال نیز در دسته امواج حرکتی قرار می گیرند و دو نوع کلی از آن وجود دارد، به نام های دایاگونال لیدینگ (Leading) و اندینگ (Ending) که در ادامه به بیان ویژگی‌ها و قوانین هر یک به صورت جداگانه خواهیم پرداخت.

دایاگونال لیدینگ (Leading):

دایاگونال لیدینگ یک نوع از امواج حرکتی است. این الگوی حرکتی در ابتدای هر روند تشکیل می‌شود که در ساختار کلی با حالت استاندارد الیوت تفاوت دارد. در ادامه به ویژگی‌های این نوع از امواج حرکتی می‌پردازیم:

قوانین:

  • معمولاً ساختار ریز موج آنها به صورت 5-3-5-3-5 است.
  • موج اصلاحی دوم که همان موج 4 است با موج 1 همپوشانی دارد.
  • موج اصلاحی اول ما که همان موج 2 است حداقل 61.8% و حداکثر 99% از موج 1 را اصلاح می‌کند.
  • دایاگونال لیدینگ می‌تواند در حالت بسته (Contracting) یا باز (Expanding) به وجود بیاید.

حالت بسته (Contracting) به حالتی گفته می‌شود که موج 1 بزرگترین موج و موج 5 کوتاه‌ترین موج است. حالت باز (Expanding) هم زمانی اتفاق می‌افتد که موج 1 کوتاه‌ترین موج و موج 5 بزرگترین موج باشد.

  • موج 3 نمی‌تواند کوتاه‌ترین موج باشد.
  • موج 2 نباید از ابتدای موج 1 فراتر رود.
  • موج 4 نباید از ابتدای موج 3 فراتر رود.
  • در حالت لیدینگ بسته (Contracting)، موج 1 بزرگ‌ترین موج و موج 5 کوچک‌ترین موج است.
  • در حالت اندینگ باز (Expanding)، موج 5 بزرگ‌ترین موج و موج 1 کوچک‌ترین موج است.

در شکل زیر یک نمونه از امواج حرکتی دایاگونال لیدینگ را مشاهده می‌کنید:

اصل امواج الیوت چیست؟✅صفر تا صد (Elliott wave principle)
اصل امواج الیوت چیست؟✅صفر تا صد (Elliott wave principle) 11

ریز موج های کدام امواج شامل این الگو می شوند؟

لیدینگ دایاگونال در موج های 1 و A تشکیل می شود.

موج A اولین ریز موج از امواج اصلاحی است که در ادامه با آن آشنا خواهید شد.

دایاگونال اندینگ (Ending):

دایاگونال اندینگ نوع دیگری از امواج دایاگونال است که در دسته امواج حرکتی قرار می گیرد. بر خلاف حالت لیدینگ، دایاگونال اندینگ در انتهای امواج حرکتی واقع می شود.

قوانین:

  • ساختار ریز موج این الگو به شکل 3-3-3-3-3 است.
  • دایاگونال اندینگ می تواند در حالت بسته (Contracting) یا باز (Expanding) به وجود بیاید.
  • موج 1 با موج 4 باید همپوشانی (Overlap) داشته باشد.
  • موج 4 نباید بیشتر از 100% از موج 3 را اصلاح کند، یعنی نباید تا مبدا موج 3 را اصلاح کند.
  • مشابه با قانون فوق، موج 2 نباید بیشتر از 100% از موج 1 را اصلاح کند، یعنی نباید تا مبدا موج 1 را اصلاح کند.
  • عموما تمام امواج اندینگ دایاگونال دارای ریز موج هایی با ساختار اصلاحی هستند.
  • موج 3 نمی تواند کوتاه ترین موج باشد.
  • در حالت لیدینگ بسته (Contracting)، موج 1 بزرگترین موج و موج 5 کوچکترین موج است.
  • در حالت اندینگ باز (Expanding)، موج 5 بزرگترین موج و موج 1 کوچکترین موج است.

در شکل زیر یک نمونه از امواج حرکتی دایاگونال اندینگ را مشاهده می کنید:

اصل امواج الیوت چیست؟✅صفر تا صد (Elliott wave principle)
اصل امواج الیوت چیست؟✅صفر تا صد (Elliott wave principle) 12

ریز موج های کدام امواج شامل این الگو می شوند؟

دایاگونال اندینگ در موج های 5 و C تشکیل می شود.

موج C آخرین ریز موج از امواج اصلاحی است. در ادامه بیشتر با این امواج آشنا خواهیم شد.

امواج اصلاحی (Corrective Waves)

اگر بخواهیم به طور ساده امواج اصلاحی را معرفی کنیم، می توان گفت که این امواج پس از امواج حرکتی شکل می گیرند و خلاف جهت حرکت اصلی روند حرکت می کنند. امواج اصلاحی دو حالت کلی دارند:

  • اصلاح تیز (Sharp Correction)
  • اصلاح عرضی (Sideway Correction)

امواج اصلاحی تیز یا همان شارپ شامل امواج اصلاحی زیگزاگ می شوند و امواج اصلاحی عرضی یا همان ساید وی شامل امواج اصلاحی مسطح یا همان فلت و مثلثی می شوند. در شکل زیر، دسته بندی امواج را می توانید به صورت شماتیک مشاهده کنید.

اصل امواج الیوت چیست؟✅صفر تا صد (Elliott wave principle)
اصل امواج الیوت چیست؟✅صفر تا صد (Elliott wave principle) 13

امواج اصلاحی زیگزاگ

همانطور که در شکل بالا مشاهده کردید، امواج اصلاحی زیگزاگ در دستهٔ امواج اصلاحی تیز یا همان شارپ قرار می گیرند.

امواج اصلاحی زیگزاگ به سه دستهٔ زیر تقسیم می شوند:

  • زیگزاگ ساده
  • زیگزاگ دوگانه
  • زیگزاگ سه گانه

در ادامه هر سه مورد را بررسی خواهیم کرد.

زیگزاگ ساده (Zigzag):

این نوع موج اصلاحی، از سه موج A، B، و C تشکیل شده است. امواج A و C در خلاف جهت اصلی بازار قرار دارند، در حالی که موج B در جهت روند اصلی بازار حرکت می کند. به عبارت دیگر، امواج A و C به عنوان موج حرکتی عمل می کنند و موج B موج اصلاحی است. در شکل زیر، می توانید موج زیگزاگ ساده و ریزموج های آن را مشاهده کنید.

اصل امواج الیوت چیست؟✅صفر تا صد (Elliott wave principle)
اصل امواج الیوت چیست؟✅صفر تا صد (Elliott wave principle) 14

قوانین:

1.موج A از 5 ریز موج، موج B از 3 ریز موج و موج C از 5 ریز موج تشکیل شده‌ است که به ترتیب امواج حرکتی، اصلاحی و حرکتی هستند.

2.موج A می‌تواند علاوه بر شکل موج حرکتی ساده، به شکل موج حرکتی دایاگونال لیدینگ نیز باشد.

3.موج B نمی‌تواند بیشتر از 100 درصد از موج A را اصلاح کند. به بیانی دیگر، نمی‌تواند از مبدا موج A فراتر رود.

4.موج C می‌تواند علاوه بر شکل موج حرکتی ساده، به شکل موج دایاگونال اندینگ نیز باشد.

5.موج B معمولاً بیشتر از 61.8 درصد از موج A را اصلاح نمی‌کند.

موارد پرتکراری که می‌توانند به موج‌شماری شما کمک کنند:

  • در بیشتر مواقع، موج C از لحاظ اندازه با موج A برابری می‌کند.
  • موج C معمولاً از انتهای موج A فراتر می‌رود و اگر این اتفاق نیفتد، مشخص است که موج C دچار کوتاه‌شدگی یا همان Truncation شده است.
  • معمولاً امواج اصلاحی زیگزاگ به راحتی کانال‌بندی می‌شوند و بیشترین برخورد را با بدنهٔ کانال دارند.(به‌طور عامیانه خیلی خوب در کانال‌های قیمتی قرار می‌گیرند.)

نسبت‌های بین امواج:

  • در بیشتر اوقات، موج B به میزان (50 %، 61.8 %، 78.6 %، 88.6 %) از موج A را اصلاح (Retracement) می‌کند.
  • در بیشتر اوقات، موج C به میزان (61.8 %، 100 %، 161.8 %) از موج B را صعود یا نزول (Extension) می‌کند.

زیگزاگ دوگانه (Double Zigzag):

موج اصلاحی زیگزاگ دوگانه، از دو موج زیگزاگ ساده تشکیل می‌شود که این دو موج توسط یک موج متصل کننده به نام موج X به هم متصل می‌شوند. انتهای زیگزاگ اول به نام W نامگذاری می‌شود. موج متصل کننده زیگزاگ اول و دوم به نام X و موج زیگزاگ دوم به نام Y نامگذاری می‌شود. در شکل زیر، می‌توانید یک نمونه از این ساختار را همراه با نامگذاری ریز موج مشاهده کنید.

اصل امواج الیوت چیست؟✅صفر تا صد (Elliott wave principle)
اصل امواج الیوت چیست؟✅صفر تا صد (Elliott wave principle) 15

قوانین:

امواج اصلاحی زیگزاگ ساده و دوگانه قوانین کلی یکسانی دارند، با این تفاوت که در موج اصلاحی زیگزاگ دوگانه، دو موج زیگزاگ ساده وجود دارد. نکته مهمی که باید در نظر گرفته شود، این است که موج متصل‌کننده یعنی X به سه ریز موج تقسیم می‌شود.این مورد به خوبی در شکل مشخص است.)

زیگزاگ سه گانه (Triple Zigzag):

این حالت از امواج اصلاحی شارپ احتمال رخداد بسیار کمتری نسبت به حالت های ساده و دوگانه دارد و همانند زیگزاگ دوگانه، موج زیگزاگ اولموج متصل کننده اولموج زیگزاگ دومموج متصل کننده دوم XX و موج زیگزاگ سوم Z نامگذاری می شود. در شکل زیر می توانید شماتیک کلی این موج اصلاحی را مشاهده کنید.

اصل امواج الیوت چیست؟✅صفر تا صد (Elliott wave principle)
اصل امواج الیوت چیست؟✅صفر تا صد (Elliott wave principle) 16

قوانین:

امواج زیگزاگ سه‌گانه، قوانین کلی یکسانی با زیگزاگ ساده دارند و مانند زیگزاگ دوگانه، شامل موج متصل‌کننده X می‌شوند، اما با این تفاوت که در زیگزاگ سه‌گانه، دو موج متصل‌کننده وجود دارد که موج متصل‌کننده اول X و موج متصل‌کننده دوم XX نامگذاری می‌شود. همانطور که در شکل فوق مشاهده کردید، هر دو موج متصل‌کننده به سه ریزموج تقسیم می‌شوند.

امواج اصلاحی مسطح یا همان فلت (Flat)

اولین نوع از امواج اصلاحی عرضی، امواج مسطح یا فلت (Flat) هستند. همان طور که از روی نام این امواج پیدا است، شیب کمتری نسبت به امواج اصلاحی زیگزاگ دارند و باعث ایجاد تغییرات کمتری در قیمت می شوند. به بیانی دیگر با تغییرات قیمتی کمتری نسبت به امواج اصلاحی زیگزاگ، اصلاح قیمتی را انجام می دهند. این نوع از امواج در سه حالت ساده (Regular Flat)، منبسط (Expanded) و پیشتاز (Running) در نمودارهای قیمتی قابل مشاهده و تشخیص هستند.

فلت ساده (Regular Flat):

اولین نوع از امواج اصلاحی عرضی، امواج مسطح (Flat) هستند. این نوع از امواج در سه حالت ساده (Regular Flat)، منبسط (Expanded) و پیشتاز (Running) در نمودارهای قیمتی قابل مشاهده و تشخیص هستند.

اصل امواج الیوت چیست؟✅صفر تا صد (Elliott wave principle)
اصل امواج الیوت چیست؟✅صفر تا صد (Elliott wave principle) 17

قوانین:

1.موج B معمولاً تا انتهای موج A را اصلاح می‌کند (در جهت خلاف اصلاح یا موافق روند اصلی بازار) که این میزان می‌تواند در کمترین حالت برابر 70 درصد از موج A باشد. به این معنی که موج B در بعضی از مواقع ممکن است حداکثر تا میزان 70 درصد از موج A را بازگردد.

2.موج A می‌تواند به ریزموج‌هایی با انواع الگوهای اصلاحی تبدیل شود، به جز الگوهای اصلاحی مثلث.

3.موج C به اندازهٔ 100 تا 105 درصد از میزان موج A را حرکت می‌کند.

4.موج B نمی‌تواند از موج A فراتر برود.

5.موج A و C باید از 5 ریزموج تشکیل شده باشند.

6.از امواج A و C فقط یکی از آنها می‌تواند دایاگونال باشد.

7.موج دوم ما یا همان موج B می‌تواند به ریزموج‌هایی با انواع الگوهای اصلاحی تبدیل شود (هر سه الگوی اصلاحی کلی).

موارد پرتکراری که می توانند به موج شماری شما کمک کنند:

1.در بیشتر مواقع، این حالت اصلاحی در موج B رخ می‌دهد، اما ممکن است در سایر امواج اصلاحی نظیر موج 2 و 4 نیز به وجود بیاید.

2.در بیشتر اوقات، امواج اصلاحی فلت به ریزموج‌هایی با ساختار 5-3-3 تقسیم‌بندی می‌شوند.

نسبت های بین امواج:

در اکثر اوقات، موج B بین 70 تا 100 درصد از موج A را اصلاح (Retracement) می‌کند.

در بیشتر مواقع، اندازه موج C بین 100 تا 105 درصد از موج A می باشد.

فلت منبسط (Expanded):

در الگوی فلت منبسط، موج B و C با الگوی فلت ساده (Regular Flat) متفاوت‌اند. به این صورت که موج B باید بیش از 105 درصد از موج A را اصلاح کند. همچنین، موج C باید از انتهای موج A فراتر رود. در شکل زیر می‌توانید این نوع الگوهای اصلاحی را مشاهده کنید.

اصل امواج الیوت چیست؟✅صفر تا صد (Elliott wave principle)
اصل امواج الیوت چیست؟✅صفر تا صد (Elliott wave principle) 18

قوانین:

1.موج A و موج B به ریزموج‌های 3 تایی تقسیم می‌شوند و شکل الگوهای اصلاحی را به خود می‌گیرند. موج C به پنج زیرموج تقسیم‌بندی می‌شود و الگوی امواج حرکتی (Impulse) را به خود می‌گیرد.

2.موج A می‌تواند به ریزموج‌هایی با انواع الگوهای اصلاحی تبدیل شود، به جز الگوهای اصلاحی مثلث.

3.موج B می‌تواند به ریزموج‌هایی با انواع الگوهای اصلاحی تبدیل شود، به جز الگوهای اصلاحی مثلث.

4.موج B باید به قیمتی پایین‌تر (در صورت صعودی بودن موج A) یا بالاتر (در صورت نزولی بودن موج A) از قیمت پایان موج A برسد.

5.موج C می‌تواند یک اندینگ دایاگونال یا یک موج اصلاحی ساده باشد.

6.موج C باید بیشتر از انتهای موج A صعود یا نزول کند.

نسبت های بین امواج:

در بیشتر مواقع، موج B بین 105 تا 138 درصد از موج A را اصلاح (Retracement) می‌کند.

در اکثر مواقع، موج C بین 123.6 تا 161.8 درصد از موج A را صعود یا نزول (Extension) می‌کند.

فلت پیشتاز (Running):

این الگوی اصلاحی شباهت بسیار زیادی به الگوی فلت منبسط (Expanded Flat) دارد؛ با این تفاوت که در این الگو، موج C حداکثر تا انتهای موج A می‌تواند صعود یا نزول کند که در شکل زیر، یک نمونه از فلت پیشتاز را می‌توانید مشاهده کنید.

اصل امواج الیوت چیست؟✅صفر تا صد (Elliott wave principle)
اصل امواج الیوت چیست؟✅صفر تا صد (Elliott wave principle) 19

قوانین:

تمام قوانین با الگوی فلت منبسط (Expanded) یکسان می باشد، به جز مورد زیر:

موج C حداکثر تا انتهای موج A را صعود یا نزول می کند.

نسبت های بین امواج:

در بیشتر مواقع، موج B بین 105 تا 138 درصد از موج A را اصلاح (Retracement) می‌کند.

در اکثر مواقع، موج C بین 61.8 تا 100 درصد از موج A را صعود یا نزول (Extension) می‌کند.

امواج اصلاحی مثلث (Triangle)

این امواج آخرین نوع از امواج اصلاحی و همچنین دومین موج اصلاحی از دسته‌ی امواج اصلاحی عرضی (Sideways Correction)،می باشند. این نوع از امواج اصلاحی دارای پنج موج هستند که با حروف A-B-C-D-E نام‌گذاری می‌شوند. این الگوی اصلاحی نشان می‌دهد که خریداران و فروشندگان به قدرتی مساوی رسیده‌اند و باعث کاهش حجم معاملات و خروج بازار از حالت رونددار می‌شود. امواج اصلاحی مثلث دارای دو خط کانال هستند. یکی از خطوط کانال با نقاط A-C-E در تماس است و خط دیگر با نقاط B-D در تماس است. این نوع از امواج اصلاحی به دو دسته تقسیم می‌شوند:

مثلث واگرا (Expanding Triangle)

مثلث همگرا (Contracting Triangle)

مثلث واگرا (Expanding Triangle):

امواج اصلاحی مثلث از پنج موج تشکیل شده‌اند. سه موج با یکی از خطوط کانال و دو موج دیگر با یکی دیگر از خطوط کانال در تماس هستند. همانطور که از نام این الگو مشخص است، خطوط کانال این الگو اگر ادامه دار شوند، از هم دور می‌شوند و به عبارت دیگر، واگرا هستند. در شکل زیر می‌توانید شماتیک کلی همراه با ریز موج‌های این الگوی اصلاحی را مشاهده کنید.

اصل امواج الیوت چیست؟✅صفر تا صد (Elliott wave principle)
اصل امواج الیوت چیست؟✅صفر تا صد (Elliott wave principle) 20

قوانین:

1.موج آخر از الگوی مثلث واگرا، یعنی موج E، می‌تواند متشکل از هر یک از انواع الگوهای اصلاحی باشد.

2.موج A باید کوتاه‌ترین موج باشد و همچنین فقط می‌تواند متشکل از یکی از الگوهای اصلاحی زیگزاگ باشد.

3.موج E باید بزرگترین موج باشد.

4.موج C باید از ابتدای موج B فراتر رود یا به عبارت دیگر، بیش از 100 درصد از موج B را اصلاح کند.

5.موج D باید از ابتدای موج C فراتر رود یا به عبارت دیگر، بیش از 100 درصد از موج C را اصلاح کند.

6.همچنین قانون قبل باید برای موج E و D نیز در نظر گرفته شود. یعنی موج E باید از ابتدای موج D فراتر رود یا به عبارت دیگر، بیش از 100 درصد از موج D را اصلاح کند.

موارد پرتکراری که می توانند به موج شماری شما کمک کنند:

1.این الگوی اصلاحی احتمال رخ دادنش بسیار کمتر از سایر الگوهای اصلاحی است.

2.در بیشتر اوقات، این نمونه از الگوهای اصلاحی به ریزموج‌هایی با ساختارهای 3-3-3-3-3 تقسیم‌بندی می‌شوند.

3.در بعضی از مواقع، ممکن است موج E بلندترین موج نباشد.

نسبت های بین امواج:

1.ممکن است امواج نسبت به موج قبل از خود به میزان 161.8 درصد صعود یا نزول (Extension) کنند.

2.در بعضی از مواقع، امواج A، C و D نمی‌توانند بیشتر از 150 درصد از موج قبل از خود را صعود یا نزول کنند.

به مورد زیر توجه کنید:
به دلیل اینکه موج E آخرین موج اصلاحی در خلاف جهت بازار است، ممکن است نشانه‌هایی از ضعف حرکتی را در آن مشاهده کنید و میزان اصلاح آن نسبت به امواج قبلی کمتر باشد. به عبارت دیگر، ممکن است کمتر از 161.8٪ از موج قبل از خود را صعود یا نزول کند. دقت داشته باشید که این یک قانون نیست، بلکه باید احتمال آن را در نظر داشته و به بهترین شکل معاملات خود را مدیریت کنید.

مثلث همگرا (ContractingTriangle):

مثلث همگرا نیز مانند مثلث واگرا از پنج موج تشکیل شده است و نام‌گذاری امواج مثلث همگرا نیز همانند مثلث واگرا است. تفاوت اصلی این نوع الگوی اصلاحی در شیب کانال‌های آن است. شیب کانال‌های مثلث همگرا به نحوی هستند که اگر انتهای کانال‌ها را ادامه دهید، در نهایت با همدیگر برخورد میکنند. دقیقاً عکس الگوی اصلاحی مثلث واگرا. در شکل زیر می‌توانید شماتیک کلی این الگوی اصلاحی را مشاهده کنید.

اصل امواج الیوت چیست؟✅صفر تا صد (Elliott wave principle)
اصل امواج الیوت چیست؟✅صفر تا صد (Elliott wave principle) 21

قوانین:

1.موج E می‌تواند از هر یک از ریزموج‌های اصلاحی تشکیل شود.

2.موج A می‌تواند از یکی از دو الگوی فلت یا زیگزاگ تشکیل شود.

3.موج B باید از ریزموج‌هایی با ساختار زیگزاگ تشکیل شود.

4.موج B نمی‌تواند از ابتدای موج A فراتر برود.

5.موج A و موج B بزرگترین امواج در این الگوی اصلاحی هستند.

6.موج C نمی‌تواند از ابتدای موج B فراتر رود.

7.موج D نمی‌تواند از ابتدای موج C فراتر رود.

8.موج آخر یا همان موج E نیز نمی‌تواند از ابتدای موج D فراتر رود.

9.خط کانال A-C-E و خط کانال B-D هیچ‌گاه موازی نیستند و همیشه باید یکدیگر را قطع کنند.

موارد پرتکراری که می توانند به موج شماری شما کمک کنند:

1.در بیشتر مواقع، پنج موج تشکیل‌دهندهٔ این الگو به ریزموج‌هایی با ساختار سه‌ موجی 3-3-3-3-3 تقسیم‌بندی می‌شوند.

2.این الگو در بیشتر مواقع در امواج B، 4 و X به‌وجود می‌آید و معمولاً در موج 2 و A ایجاد نمی‌شود.

نسبت های بین امواج:

شباهتی با الگوی قبلی در این قسمت وجود دارد. در آن الگو، امواج به میزان 161.8 درصد از موج قبلی خود را صعود یا نزول می‌کنند. در این حالت، امواج 61.8 درصد از امواج قبلی خود را صعود یا نزول می‌کنند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *