جدول محتوا

جریان نقدینگی (Cash Flow) در فارکس چیست؟

برای نوشتن یادداشت روی این نوشته باید وارد شوید

جریان نقدینگی(cash flow) چیست؟

جریان نقدینگی، افزایش یا کاهش مقدار پولی است که یک کسب و کار، موسسه، شرکت و یا یک فرد دارد. به بیان دیگر جریان نقدینگی مقدار خالص پول نقد یا مشابه‌های پول نقد است که به یک کسب‌وکار وارد و یا از آن خارج می‌شود. در امور مالی، این اصطلاح برای توصیف مقدار پول نقد (ارز) که در یک دوره زمانی معین تولید یا مصرف می‌شود، استفاده می گردد.

علت اهمیت جریان نقدینگی در سرمایه گذاری چیست؟

سرمایه گذاران به شدت به جریان نقدینگی اهمیت می دهند؛ زیرا رگ حیاتی یک شرکت است. دلایل این اهمیت در ادامه ذکر شده است:

  1. تضمین پایداری : جریان نقدینگی به عنوان یکی از مهم‌ترین معیارهای ارزیابی سلامت کسب و کار به عنوان یکی از عوامل مهم برای پایداری شرکت محسوب می‌شود. هر شرکتی نیاز دارد تا بتواند برای پروژه‌ها و سرمایه‌گذاری‌های خود، منابع مالی مطلوب را فراهم آورد و با توجه به اینکه نقدینگی به عنوان یکی از مهم‌ترین منابع مالی محسوب می‌شود، جریان نقدینگی برای پایداری شرکت حائز اهمیت است.
  2. امکان سرمایه‌گذاری در فرصت‌های بهتر : داشتن جریان نقدینگی مناسب به شرکت‌ها این امکان را می‌دهد که در فرصت‌های بهتر و با بازده بیشتر سرمایه‌گذاری کنند و از آن بهره ببرند.
  3. امکان پرداخت بدهی‌ها و قراردادها : داشتن جریان نقدینگی مناسب به شرکت‌ها این امکان را می‌دهد تا بدهی‌ها و قراردادها را به موقع و به صورت صحیح پرداخت کنند و از عواقب ناشی از تأخیر در پرداخت مصون بمانند.
  4. افزایش اعتماد سرمایه‌گذاران : داشتن جریان نقدینگی قوی به شرکت‌ها کمک می‌کند تا اعتماد سرمایه‌گذاران را به دست آورده و سهامداران خود را حفظ کنند. این صورتحساب به سرمایه گذاران کمک می‌کند تا متوجه شوند که آیا شرکت پول نقد کافی برای پرداخت بدهی ها و مخارج جاری خود دارد یا خیر.

جریان نقدینگی مثبت و منفی

جریان نقدینگی مثبت نشان می‌دهد که دارایی‌های نقدی شرکت و یا موسسه و … در حال افزایش است و بالعکس جریان نقدینگی منفی یعنی اینکه دارایی‌های نقدی شرکت در حال کاهش است.

جریان نقدینگی (Cash Flow) در فارکس چیست؟

جریان نقدینگی منفی؛ خوب یا بد؟

توجه داشته باشید که منفی بودن جریان نقدینگی در یک شرکت، لزوما نشان دهنده ی ضعف در آن شرکت نیست. چرا که ممکن است آن شرکت در حال گسترش کسب و کار خود باشد و این مسئله باعث خروج نقدینگی از آن شرکت شود، اما این اقدام باعث می شود تا شرکت در آینده رشد خوب و ورودی نقدینگی بالایی را رقم بزند. بنابراین هنگام سرمایه گذاری روی یک شرکت، موسسه و … اگر با جریان نقدینگی منفی روبرو شدیم باید به بررسی دلایل آن بپردازیم. از طرف دیگر، اگر با نقدینگی مثبت زیادی در یک شرکت روبرو شویم آن را تیز باید مورد بررسی قرار داد، چرا که جربان نقدینگی مثبت زیاد، همیشه نشانه خوبی نیست. لذا باید حتما دلیل ورود حجم زیاد نقدینگی در شرکت را بررسی کنیم. با بررسی این موارد، سرمایه گذار می تواند آینده شرکت را تا حدودی زیادی تشخیص دهد.

جریان نقدینگی در فارکس

جریان نقدینگی در فارکس به حرکت ارزها در بازار فارکس اشاره دارد. این جریان ناشی از عرضه و تقاضای ارزها است. هر چه عرضه یک ارز بیشتر از تقاضای آن باشد، قیمت آن کاهش می‌یابد. هر چه تقاضای یک ارز بیشتر از عرضه آن باشد، قیمت آن افزایش می‌یابد.

جریان نقدینگی در فارکس توسط عوامل مختلفی، مانند:

  • نرخ بهره
  • تورم
  • رشد اقتصادی
  • اخبار سیاسی و اقتصادی
  • نوسانات بازار

تأثیر می‌پذیرد.

عوامل مؤثر بر جریان نقدینگی در فارکس

  • نرخ بهره: نرخ بهره یکی از مهم‌ترین عوامل مؤثر بر جریان نقدینگی در فارکس است. هر چه نرخ بهره یک کشور بالاتر باشد، سرمایه‌گذاران تمایل بیشتری به سرمایه‌گذاری در آن کشور دارند. این امر باعث افزایش تقاضا برای ارز آن کشور می‌شود و در نتیجه قیمت آن افزایش می‌یابد.
  • تورم: تورم نیز یکی از عوامل مؤثر بر جریان نقدینگی در فارکس است. هر چه نرخ تورم یک کشور بالاتر باشد، ارزش پول آن کشور کاهش می‌یابد. این امر باعث کاهش تقاضا برای ارز آن کشور می‌شود و در نتیجه قیمت آن کاهش می‌یابد.
  • رشد اقتصادی: رشد اقتصادی نیز یکی از عوامل مؤثر بر جریان نقدینگی در فارکس است. هر چه رشد اقتصادی یک کشور بالاتر باشد، تقاضا برای کالاها و خدمات آن کشور افزایش می‌یابد. این امر باعث افزایش تقاضا برای ارز آن کشور می‌شود و در نتیجه قیمت آن افزایش می‌یابد.
  • اخبار سیاسی و اقتصادی: اخبار سیاسی و اقتصادی نیز می‌توانند بر جریان نقدینگی در فارکس تأثیر بگذارند. به عنوان مثال، انتشار اخبار مثبت در مورد یک کشور می‌تواند باعث افزایش تقاضا برای ارز آن کشور شود و در نتیجه قیمت آن افزایش می‌یابد.
  • نوسانات بازار: نوسانات بازار نیز می‌توانند بر جریان نقدینگی در فارکس تأثیر بگذارند. به عنوان مثال، افزایش نوسانات بازار می‌تواند باعث افزایش تقاضا برای ارزهای امن شود و در نتیجه قیمت آنها افزایش می‌یابد.

اهمیت درک جریان نقدینگی در فارکس

درک جریان نقدینگی می‌تواند به معامله‌گران کمک کند تا پیش‌بینی بهتری از حرکت آینده قیمت داشته باشند. به طور کلی، جریان نقدینگی بالا نشان‌دهنده آن است که قیمت ارز در حال حرکت در یک جهت مشخص است. جریان نقدینگی پایین نشان‌دهنده آن است که قیمت ارز در حال تردید یا نوسان است.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *