جدول محتوا

خط روند چیست؟ + کانال های قیمتی

برای نوشتن یادداشت روی این نوشته باید وارد شوید

روند چیست؟

برای درک بهتر مفهوم روند، ابتدا باید دلیل حرکت قیمت را بدانیم. قیمت به عنوان تابعی از عرضه و تقاضا حرکت می کند. یعنی حرکت قیمت به دلیل عرضه و تقاضا ایجاد می شود. سطوح عرضه در نمودار، سطح مقاومتی را تشکیل می دهند و سطوح تقاضا، سطح حمایتی را تشکیل می دهند که در شکل زیر نشان داده شده است.

خط روند چیست؟ + کانال های قیمتی
خط روند چیست؟ + کانال های قیمتی 1

سطوح حمایت و مقاومت، سقف و کف قیمتی را تشکیل می‌دهند و حرکت قیمت بین سقف‌ها و کف‌ها، باعث شکل‌گیری روند قیمت می‌شود.

پولبک:

در لغت به معنای عقب کشیدن است، اما در نمودار قیمت، به حرکت خلاف جهت روند کلی بازار اشاره دارد. این حرکت معمولاً پس از شکست سطوح مقاومت یا حمایت تشکیل می‌شود و سپس موافق روند اصلی قیمت حرکت می‌کند.

خط روند چیست؟ + کانال های قیمتی
خط روند چیست؟ + کانال های قیمتی 2

روند صعودی

یک روند صعودی شامل سقف‌های بالاتر و کف‌های بالاتری است که همراه با پولبک روبه‌پایین صورت می‌گیرد. در این روند، پولبک‌ها از کف قبلی عبور نمی‌کنند و حرکت اصلی قیمت به سمت بالا است. تکرار و تداوم این شرایط باعث تشکیل یک روند صعودی می‌شود، که در شکل زیر نشان داده شده است.

خط روند چیست؟ + کانال های قیمتی
خط روند چیست؟ + کانال های قیمتی 3

روند نزولی

یک روند نزولی شامل کف‌های پایین‌تر و سقف‌های پایین‌تری است که همراه با پولبک‌های رو به بالا صورت می‌گیرد. در این روند، پولبک‌ها از سقف قبلی عبور نمی‌کنند و حرکت اصلی قیمت به سمت پایین است. تکرار و تداوم این شرایط باعث تشکیل یک روند نزولی می‌شود، که در شکل زیر نشان داده شده است.

خط روند چیست؟ + کانال های قیمتی
خط روند چیست؟ + کانال های قیمتی 4

تشخیص اتمام روند صعودی و یا نزولی

روند صعودی زمانی پایان می‌یابد که قیمت آخرین کف روند صعودی را بشکند. برای روند نزولی که در مثال زیر می‌بینید، می‌توانیم اتمام روند را زمانی در نظر بگیریم که آخرین سقف شکسته شود:

خط روند چیست؟ + کانال های قیمتی
خط روند چیست؟ + کانال های قیمتی 5

نکته :عموماً در بازار شاهد پولبک‌هایی پیچیده‌تر از یک حرکت ساده هستیم. به عنوان مثال، در شکل زیر یک پولبک پیچیده را می بینیم:

خط روند چیست؟ + کانال های قیمتی
خط روند چیست؟ + کانال های قیمتی 6

روند خنثی

روند خنثی روندی است که در آن، قیمت در یک محدوده مشخص نوسان می‌کند و هیچ جهت مشخصی ندارد. در این روند، قیمت هم روند صعودی و هم روند نزولی را تجربه می‌کند و هیچ سقف و کف بالاتری ایجاد نمیشود.

خط روند چیست؟ + کانال های قیمتی
خط روند چیست؟ + کانال های قیمتی 7

نحوه تشخیص شروع یک روند خنثی

شروع روند خنثی با ایجاد حداقل دو کف و دو سقف قابل تشخیص است. به عنوان مثال، اگر سقف و کفی که جدید تشکیل می‌شوند، نتوانند از محدودهٔ سقف و کف قبلی خود خارج شوند، می‌توانیم این محدوده را به عنوان ناحیهٔ خنثی در نظر بگیریم.

نکته :لزوم برخورد قیمت به سقف و کف نوسان قبلی وجود ندارد و فقط نوسان بین این دو ناحیه کافی است.

خط روند چیست؟ + کانال های قیمتی
خط روند چیست؟ + کانال های قیمتی 8

پایان روند خنثی

زمانی که یکی از سقف‌ها یا کف‌هایی که روند خنثی میان آنها در حرکت بوده است، شکسته شود، می‌توانیم پایان روند خنثی را اعلام کنیم.

خط روند چیست؟ + کانال های قیمتی
خط روند چیست؟ + کانال های قیمتی 9

خط روند

خط روند، خطی است که برخی از تحلیل‌گران برای مشخص‌نمودن روند از آن استفاده می‌کنند. این خط، نوعی خط راهنما و مشخص‌کننده روند است که واکنش قیمت به آن خط، می‌تواند شامل سیگنال‌هایی از تغییر رفتار قیمت باشد.
در رسم خط روند، دقت داشته باشید که باید حداقل دو نقطهٔ برخورد با خط روند شما وجود داشته باشد. در شکل زیر، نمونه‌ای از خط روند را مشاهده می‌کنیم.

خط روند چیست؟ + کانال های قیمتی
خط روند چیست؟ + کانال های قیمتی 10

انواع کانالها

کانال‌ها توسط نرم‌افزار یا تحلیل‌گر کشیده می‌شوند. در اینجا، به کانالی که توسط تحلیل‌گر کشیده می‌شود، می‌پردازیم.
در گام قبل، شما با خط روند آشنا شدید.
برای ایجاد یک کانال، ابتدا شما یک خط روند را شناسایی می‌کنید، به آن سوی قیمت می‌نگرید و به دنبال این هستید که آیا می‌توانید یک خط موازی با خط روند خود، در طرف دیگر قیمت رسم کنید یا خیر؟
اگر توانستید یک خط دیگر به عنوان مقاومت در روند صعودی، و یا به عنوان حمایت در روند نزولی رسم کنید، شاهد یک کانال خواهید بود.

نکته:توجه داشته باشید که برای رسم صحیح کانال قیمتی، حداقل باید دو برخورد در سقف کانال (خط مقاومتی) و کف کانال (خط حمایتی) داشته باشید.

به طور کلی، کانال‌های قیمتی در سه گروه تقسیم‌بندی می‌شوند که در ادامه آنها را بررسی می‌کنیم.

کانال نزولی

در این کانال، روند کلی قیمت نزولی است. یعنی به طور کلی شاهد سقف‌ها و کف‌های پایین‌تر هستیم. ممکن است گاهی شاهد تشکیل روندهای صعودی قیمت در این کانال باشیم، اما تا زمانی که قیمت در این کانال نوسان می‌کند، روند ما نزولی خواهد بود. همانطور که از نام این کانال مشخص است، شکل این کانال نزولی بوده و شیب منفی دارد.

خط روند چیست؟ + کانال های قیمتی
خط روند چیست؟ + کانال های قیمتی 11

کانال صعودی

در این کانال، قیمت به سمت بالا حرکت می‌کند. قیمت در این نوع کانال، سقف‌ها و کف‌های بالاتری را تشکیل می‌دهد. اگرچه گاهی اوقات ممکن است شاهد تشکیل اصلاحات قیمتی در این کانال باشیم، اما تا زمانی که قیمت در این کانال نوسان کند، روند ما صعودی خواهد بود. همانطور که از نام این کانال مشخص است، شکل این کانال به سمت بالا بوده و شیب آن مثبت است.

خط روند چیست؟ + کانال های قیمتی
خط روند چیست؟ + کانال های قیمتی 12

کانال افقی یا خنثی

در این کانال، قیمت سقف و کف های بالاتر را تشکیل نمی دهد. گاهی اوقات ممکن است شاهد تشکیل رشد و اصلاح قیمتی در این کانال باشیم، اما تا زمانی که قیمت در این کانال نوسان کند، تغییرات قیمت به صورت چشمگیر نخواهد بود. همانطور که از نام این کانال مشخص است، شکل این کانال افقی بوده و شیب آن نزدیک به صفر است.

خط روند چیست؟ + کانال های قیمتی
خط روند چیست؟ + کانال های قیمتی 13

نکته:خط میانی یا 50 درصد کانال، یک ناحیه مهم در کانال است. طبق مثالی که در شکل زیر می‌بینید، واکنش‌های قیمت به ناحیهٔ 50 درصد به خوبی قابل مشاهده است.

خط روند چیست؟ + کانال های قیمتی
خط روند چیست؟ + کانال های قیمتی 14

چگونه می توانیم با استفاده از کانال معامله کنیم؟

با دو دیدگاه می توانیم برای معامله کردن از کانال استفاده کنیم:

معامله درون کانال

شما می‌توانید با توجه به واکنش‌های قیمت به سقف و یا کف کانال وارد معامله شوید. به اینصورت که با رسیدن قیمت به سقف کانال، به پوزیشن شورت فکر کنید و یا بالعکس، با رسیدن قیمت به کف کانال، به پوزیشن لانگ بیاندیشید.

نکته:نکتهٔ بسیار مهم این است که شما به همین راحتی با رسم یک کانال می‌توانید معامله کنید، اما برای افزایش دقت و کاهش خطا در معاملات، باید موارد دیگری را نیز فرا بگیرید. به عنوان مثال شناخت نشانه های برگشت روند می تواند بسیار کمک کند. البته جای نگرانی نیست، زیرا در ادامه با تمامی این موارد آشنا خواهید شد.

به عنوان نمونه برای معامله درون کانال به مثال زیر توجه کنید:

خط روند چیست؟ + کانال های قیمتی
خط روند چیست؟ + کانال های قیمتی 15

معامله با شکست کانال

کانال زمانی شکسته می‌شود که قیمت از حدود آن تجاوز کند. جالب است بدانید که این نقاط شکست، از نقاط مورد علاقهٔ معامله‌گران است؛ زیرا که موقعیت‌های معاملاتی جذابی را در اختیارشان قرار می‌دهد.
وقتی قیمت سقف و یا کف کانال را می‌شکند، می‌توانیم با دیدگاه‌های متفاوتی به معامله وارد شویم.
در دیدگاه اول با نفوذ قیمت به سقف و یا کف کانال، وارد معامله می شویم. اما این مورد، دارای بیشترین ریسک است؛ زیرا که در بسیاری از مواقع، ما شاهد Fake Breakout (شکست تقلبی) هستیم.

خط روند چیست؟ + کانال های قیمتی
خط روند چیست؟ + کانال های قیمتی 16

در دیدگاه بعدی، پس از شکست کانال، منتظر یک پولبک باشید و سپس با دیدن پولبک و رسیدن قیمت به محدودهٔ کف/سقف کانال، وارد معامله شوید؛ که این حالت، ریسک کمتری دارد.

خط روند چیست؟ + کانال های قیمتی
خط روند چیست؟ + کانال های قیمتی 17

در دیدگاه سوم نیز، پس از شکست کانال و رخ دادن پولبک، منتظر حرکت دوباره قیمت و رسیدن آن به کف/سقف ثبت شده باشید. این حالت، احتمال خطای شما و همچنین تعداد معاملات شما را کاهش می‌دهد.

نکته:

تارگت برای حرکت قیمت بعد از شکست کانال، معمولاً به اندازهٔ عرض کانال تعیین می‌شود. با ورود به معامله پس از شکست کانال، می‌توانید سطح تی پی خود را از نقطهٔ شکست کانال به اندازهٔ عرض کانال قرار دهید.
استاپ لاس را نیز می‌توان روی سطح دیگر کانال قرار داد. یعنی اگر کانال شما از سقف بالایی شکسته شده است، می‌توانید استاپ لاس خود را، سطح پایینی کانال قرار دهید.
البته توجه داشته باشید که این استاپ لاس و تی پی، مرسوم و پیشنهادی است. هر شخصی می‌تواند با توجه به استراتژی خود به شکل دیگری این موارد را قرار دهد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *