جدول محتوا

پیوت چیست؟

برای نوشتن یادداشت روی این نوشته باید وارد شوید

پیوت چیست؟

نقاط پیوت یا pivot points، به سطوح قیمتی گفته می‌شود که برای معامله‌گران مختلف می‌تواند نقش‌های متفاوتی را ایفا کند. عده‌ای از معامله‌گران با استفاده از سطوح پیوت وارد معامله می شوند و عده‌ای دیگر با استفاده از همین سطوح از معامله خارج می‌شوند، یا به عبارت دیگر، از آن‌ها به عنوان نقاط حد سود یا حد ضرر استفاده می‌کنند. عده‌ای دیگر از معامله‌گران نیز با استفاده از این سطوح، معاملات خود را ریسک‌فری (بدون ریسک) می‌کنند.

بصورت کلی، این نقاط برای تمامی معامله‌گران یک نقطه مشترک دارد، و آن هم ماهیت حمایتی و مقاومتی این خطوط است. خطوطی که ماهیت مقاومتی داشته باشند را با حرف R و خطوطی که ماهیت حمایتی داشته باشند را با حرف S نام‌گذاری می‌کنیم. در ادامه، نحوه‌ی محاسبه‌ی این خطوط و انواع پیوت پوینت را بررسی خواهیم کرد.

محاسبه ی پیوت با استفاده از داده های قیمتی

همانطور که گفته شد، پیوت‌ها با استفاده از داده‌های قیمتی Open، High، Low و Close یا به اختصار (OHLC) بدست می‌آیند. در این روش محاسباتی، ابتدا باید عدد پیوت پوینت یا به اختصار PP را محاسبه کنیم و سپس با استفاده از آن، سطوح حمایت که با حرف S و سطوح مقاومت که با حرف R نمایش داده می‌شوند را محاسبه کنیم.


پیوت پوینت (PP) =High + Low + Close ÷ 3

مقاومت اول (R1) =(2 x PP) – Low

مقاومت دوم (R2) =PP + (High – Low)

حمایت اول (S1) =(2 x PP) – High

حمایت دوم (S2) =PP – (High – Low)

تعیین پیوت با استفاده از نمودار

پیوت‌هایی که در نمودار قیمتی مشاهده می‌کنیم، به دو دسته تقسیم می‌شوند: دسته اول، پیوت‌های مینور و دسته دوم، پیوت‌های ماژور هستند.

پیوت های مینور

این دسته از پیوت‌ها در ابتدا و انتهای روند قرار نمی‌گیرند و باعث تغییر روند کلی قیمت نمی‌شوند. این پیوت‌ها معمولاً شامل نوسانات جزئی‌تری هستند که در شکل زیر مشخص شده‌اند.

پیوت چیست؟
پیوت چیست؟ 1

پیوت های ماژور

این دسته از پیوت‌ها در ابتدا و انتهای یک روند قرار می‌گیرند و باعث تغییر روند کلی قیمت می‌شوند. به‌طور مثال، زمانی که یک پیوت ماژور در انتهای یک روند صعودی شکل می‌گیرد، قیمت روند کلی خود را به نزولی تغییر می‌دهد که در شکل زیر مشخص شده است.

پیوت چیست؟
پیوت چیست؟ 2

تبدیل شدن پیوت ها

انواع پیوت‌ها امکان تبدیل شدن به یکدیگر را دارند. بسته به دید زمانی تحلیل‌گر، ممکن است پیوت مینور تایم فریم هفتگی در تایم فریم روزانه تبدیل به پیوت ماژور شود. همچنین، زمانی که تحلیل‌گر تایم فریم خود را افزایش می‌دهد، ممکن است پیوت‌های ماژور تبدیل به پیوت‌های مینور شوند. به این حالت، تبدیل پیوت‌ها می‌گویند. در دو شکل زیر، بسته به تایم فریم مشخص شده، این تبدیل نمایش داده شده است.

نکته :توجه داشته باشید که تبدیل پیوت مینور به ماژور فقط زمانی رخ می دهد که از تایم فریم بالاتر به تایم فریم پایین تر مراجعه کنیم. همچنین، تبدیل پیوت ماژور به مینور در حالتی قابل مشاهده است که از تایم فریم پایین تر به تایم فریم بالاتر تغییر وضعیت دهیم.

پیوت چیست؟
پیوت چیست؟ 3
پیوت چیست؟
پیوت چیست؟ 4

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *