جدول محتوا

گپ قیمتی یا شکاف چیست؟

برای نوشتن یادداشت روی این نوشته باید وارد شوید

گپ قیمتی یا شکاف چیست؟

گپ قیمتی یا شکاف، فاصله‌ای میان قیمت بسته شدن معاملات و آغاز معاملات جدید است که در نمودار قیمت ظاهر می‌شود. این فاصله بدان معناست که هیچ معامله خرید یا فروشی در آن بازه زمانی انجام نشده است. گپ‌های قیمتی می‌توانند در هر بازار مالی، از جمله سهام، ارزهای دیجیتال، کالاها و اوراق بهادار دولتی رخ دهند.

به عنوان مثال در چارت زیر شاهد هستیم:

گپ قیمتی یا شکاف چیست؟
گپ قیمتی یا شکاف چیست؟ 1

چرا گپ های قیمتی ایجاد می شوند؟

گپ‌های قیمتی می‌توانند به دلایل مختلفی ایجاد شوند. برخی از دلایل رایج عبارتند از:

  • اخبار مهم: انتشار اخبار مهم می‌تواند منجر به تغییرات قابل توجهی در قیمت دارایی شود. این تغییرات می‌توانند منجر به ایجاد گپ قیمتی شوند. به عنوان مثال، انتشار اخبار مثبت در مورد یک شرکت می‌تواند منجر به افزایش قیمت سهام آن شرکت و ایجاد گپ صعودی شود.
  • تغییر در عرضه و تقاضا: تغییر در عرضه و تقاضا می‌تواند منجر به تغییرات قابل توجهی در قیمت دارایی شود. این تغییرات می‌توانند منجر به ایجاد گپ قیمتی شوند. به عنوان مثال، افزایش تقاضا برای یک کالا می‌تواند منجر به افزایش قیمت آن کالا و ایجاد گپ صعودی شود.
  • تعطلات رسمی: تعطیلات رسمی می‌توانند منجر به کاهش حجم معاملات شوند. این کاهش حجم معاملات می‌تواند منجر به ایجاد گپ قیمتی شود. به عنوان مثال، اگر یک تعطیلات رسمی طولانی مدت وجود داشته باشد، ممکن است قیمت یک دارایی در روز معاملاتی بعد از تعطیلات با قیمت بسته شدن روز معاملاتی قبل از تعطیلات متفاوت باشد.
  • عوامل تکنیکالی: عوامل تکنیکالی نیز می‌توانند منجر به ایجاد گپ قیمتی شوند. به عنوان مثال، یک الگوریتم معاملاتی ممکن است منجر به ایجاد گپ قیمتی شود.

انواع شکاف:

گپ‌های قیمتی را می‌توان بر اساس عوامل ایجادکننده آنها به چهار دسته تقسیم کرد:

  • گپ معمولی (Common Gap)
  • گپ شکست (Breakaway Gap)
  • گپ فرار (Continuation Gap)
  • گپ خستگی (Exhaustion Gap)

شکاف معمولی:

این شکاف‌ها اندازهٔ کوچکی دارند و در کل اتفاق مهمی پیش از گپ معمولی رخ نداده است و یک مورد عجیب و غیرعادی نیست. به همین دلیل به تعداد زیادی ممکن است اتفاق بیفتند. به عنوان مثال، ممکن است که بعد از تعطیلی یک سهام یا شاخص، با باز شدن بازار شاهد یک گپ کوچکی باشیم که عموماً تحلیلگران این مورد را خیلی جدی نمی‌گیرند. البته معامله‌گران نوسان‌گیر و روزانه از این نوع گپ برای نوسان‌گیری استفاده می‌کنند. این نوع گپ‌ها عموماً در ادامه بازار پر می‌شوند و قیمت رشد زیادی پس از ایجاد گپ ندارد. عموماً در این گپ‌ها حجم معاملات پایینی را در بازار شاهد هستیم.

گپ قیمتی یا شکاف چیست؟
گپ قیمتی یا شکاف چیست؟ 2

شکاف شکست:

زمانی که قیمت از یک ناحیه حمایت یا مقاومت با گپ عبور کند، شاهد شکاف قیمتی شکست هستیم. به طور کلی از اصطلاح شکاف قیمتی شکست در هر جایی که شکست وجود دارد و این شکست با گپ رخ می دهد (مانند الگوهای معاملاتی مثل مثلث و پرچم و …) استفاده می کنیم. عموما حجم معاملات در این نواحی افزایش چشمگیری پیدا می کنند. این گپ ها اعتبار زیادی به شکست روند ما می دهند.

گپ قیمتی یا شکاف چیست؟
گپ قیمتی یا شکاف چیست؟ 3

در این نوع شکاف، اگر روند قیمت پس از کمی پیشروی در خلاف جهت، بازگردد، معامله‌گر می‌داند که این بازگشت قیمت یک پولبک به ناحیهٔ مهم شکسته شده توسط گپ قیمتی است و می‌تواند یک موقعیت ورود خوب باشد.

گپ قیمتی یا شکاف چیست؟
گپ قیمتی یا شکاف چیست؟ 4

به این نوع شکاف، شکاف گذر نیز می گویند.

شکاف فرار:

این گپ‌ها در میانهٔ روندها اتفاق می‌افتند و نشان‌دهندهٔ ادامهٔ حرکت در جهت روند هستند. این گپ‌ها حاصل افزایش حجم ورود معامله گران به معامله در جهت روند هستند. برای این گپ نمی‌توان اندازهٔ مشخصی تعیین نمود و صرفاً تغییر قدرت را نمایان می‌کند. همان‌طور که عرض شد، حرکت قیمت در این شکاف، پس از گپ، در جهت روند است.

به این نوع شکاف، شکاف ادامه‌دهنده و یا فرار نیز می‌گویند. به‌طور معمول انتظار می‌رود قیمت به اندازهٔ ابتدای روند تا شکاف را پس از گپ ادامه دهد.

گپ قیمتی یا شکاف چیست؟
گپ قیمتی یا شکاف چیست؟ 5

شکاف خستگی:

این گپ‌ها همان طور که از نامشان مشخص است در انتهای روندها اتفاق می‌افتند و نمایان‌گر اتمام روند هستند. حرکت قیمت در این شکل با این مقصود انجام می‌گیرد که قیمت می‌خواهد سریع‌تر به ناحیهٔ نهایی برسد تا روند را تمام کرده و بازگردد. اما تفاوت گپ خستگی با گپ فرار در این است که علاوه بر این که گپ خستگی اندازهٔ بسیار بزرگی ندارد، بلکه پس از شکاف، ما شاهد کاهش قدرت روند قبلی بازار یا کندل‌های بزرگی در خلاف جهت روند هستیم که نشان‌گر برگشت روند هستند. در حالی که در شکاف فرار اینگونه نبوده و پس از شکاف، ما شاهد کندل‌هایی در جهت روند هستیم. شکاف خستگی به سرعت پر می‌شود که در شکاف فرار به این شکل نیست و زمان طولانی‌تری برای پر شدن شکاف نیاز است.

گپ قیمتی یا شکاف چیست؟
گپ قیمتی یا شکاف چیست؟ 6

این شکاف عموما در نزدیک سطوح حمایتی و یا مقاومتی رخ می دهد که نشان از تاثیر مقاومت/حمایت بر برگشت روند قیمتی دارد.

پر شدن گپ به چه معناست؟

پر شدن گپ قیمتی به این معناست که قیمت دارایی به نقطه‌ای می‌رسد که گپ قیمتی در آن قرار دارد. به عبارت دیگر، قیمت دارایی به اندازه گپ قیمتی افزایش یا کاهش می‌یابد.

دلایل پر شدن گپ قیمتی

گپ‌های قیمتی می‌توانند به دلایل مختلفی پر شوند. برخی از دلایل رایج عبارتند از:

  • اصلاح روند: زمانی که قیمت دارایی به سرعت در یک جهت حرکت می‌کند، ممکن است در نهایت با مقاومت یا حمایت مواجه شود. این امر می‌تواند منجر به اصلاح روند و پر شدن گپ قیمتی شود.
  • اخبار مهم: انتشار اخبار مهم می‌تواند منجر به تغییرات قابل توجهی در قیمت دارایی شود. این تغییرات می‌توانند منجر به پر شدن گپ قیمتی شوند.
  • تغییر در عرضه و تقاضا: تغییر در عرضه و تقاضا می‌تواند منجر به تغییرات قابل توجهی در قیمت دارایی شود. این تغییرات می‌توانند منجر به پر شدن گپ قیمتی شوند.

الگوهای پر شدن گپ قیمتی

گپ‌های قیمتی می‌توانند به روش‌های مختلفی پر شوند. برخی از الگوهای رایج پر شدن گپ قیمتی عبارتند از:

  • پر شدن کامل: در این حالت، قیمت دارایی به نقطه‌ای می‌رسد که گپ قیمتی در آن قرار دارد و سپس در همان جهت گپ قیمتی، ادامه می‌یابد.
  • پر شدن جزئی: در این حالت، قیمت دارایی به نقطه‌ای می‌رسد که گپ قیمتی در آن قرار دارد، اما سپس در جهت مخالف گپ قیمتی، ادامه می‌یابد.
  • عدم پر شدن: در این حالت، قیمت دارایی هرگز به نقطه‌ای نمی‌رسد که گپ قیمتی در آن قرار دارد.

چطور با استفاده از گپ ها معامله کنیم؟

بسیاری از معامله‌گران با استفاده از گپ‌ها می‌توانند موقعیت‌های معاملاتی خوبی را بیابند و از آنها سود ببرند.

استراتژی‌های متفاوتی در این خصوص وجود دارد. معامله‌گران عموماً با استفاده از تحلیل تکنیکال و مشخص کردن نواحی و دیدن گپ‌های معاملاتی می‌توانند شرایط مناسب برای معامله را تشخیص دهند.

در تحلیل تکنیکال مقدماتی، در این حد با گپ‌ها آشنا شدیم تا در ادامه از شکاف‌ها در استراتژی‌های مختلف بهره ببریم.

چگونه از گپ‌های قیمتی استفاده کنیم؟

گپ‌های قیمتی می‌توانند سیگنال‌های مهمی برای معامله‌گران باشند. با این حال، مهم است که به یاد داشته باشید که گپ‌ها همیشه قابل اعتماد نیستند.

  • گپ‌های معمولی معمولاً سیگنال‌های ضعیفی هستند.
  • گپ‌های شکست و ادامه‌دهنده معمولاً سیگنال‌های قوی‌تری هستند.
  • گپ‌های خستگی معمولاً سیگنال‌های ضعف هستند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *