جدول محتوا

مدیریت ریسک و سرمایه

برای نوشتن یادداشت روی این نوشته باید وارد شوید

در گام هشتم به طور مفصل به مفاهیم مدیریت ریسک و سرمایه پرداختیم. اما در این گام قصد داریم به صورت عملیاتی تر در خصوص آن صحبت کنیم. و نکاتی را بررسی کنیم که شما را در مدیریت بهتر ریسک و سرمایه کمک می کند.

قطعا تا به اینجا تجربه ی انجام معاملات را داشته اید. خوب می دانید که با باز کردن معامله استرس به سراغ شما می آید (گرچه در افراد مختلف با توجه به روحیات متفاوت است). کار اصلی شما در معامله گری تحلیل درست است. حال اگر این استرس از حد عادی و منطقی بیش تر شود، باعث کاهش تمرکز و در نتیجه افزایش خطا در تحلیل می گردد. منشا اصلی این استرس به ترس از دست دادن پول بر میگردد. حال با تعیین مدیریت ریسک و سرمایه شما قبل از باز کردن معامله همه ی احتمالات را بررسی و بیش ترین میزان ضرر ممکن را پیش بینی کرده اید. بنابراین سطح استرس شما بسیار کاهش می یابد و عملکردتان در معامله گری بهبود پیدا می کند. همچنین اغلب و یا بهتر است بگوییم تمام افرادی که مدیریت ریسک و سرمایه را در استراتژی خود پیاده سازی نکرده اند، دچار رفتارهای هیجانی و غیر منطقی در معاملات خود می شوند که نتیجه ای جز از دست دان پول برای آنها ندارد.

خیلی خلاصه… مدیریت ریسک و سرمایه بخشی از استراتژی است و اگر آن را تعیین نکنید، استراتژی هم نخواهید داشت و صرفا پلنی دارید برای ورود به معامله و برای خروج از آن هیچ چیزی نخواهید داشت به جز استرس و هیجان ویرانگر.

بسیار مهم است که همیشه بدانیم، اولویت ما در بازارهای مالی حفظ سرمایه است و کسب سود در اولویت دوم قرار می گیرد. این دیدگاه می تواند به شما در مدیریت درست ریسک و سرمایه کمک بسیار زیادی کند. به این شکل که شما در هر موقعیتی از معامله، ابتدا شرایط ریسک و سرمایه خود را می سنجید و در صورت داشتن فاکتورهای از پیش تعیین شده، وارد معامله می شوید.

قوانین مهم برای رعایت مدیریت ریسک و سرمایه

مدیریت ریسک و سرمایه
مدیریت ریسک و سرمایه 1

علاوه بر نکات کلی که در گام هشتم بیان شدند، در اینجا مواردی را که شما باید در پیاده سازی مدیریت ریسک و سرمایه در استراتژی خود داشته باشید را مورد توجه بیش تری قرار می دهیم:

  • مهم ترین اصل در مدیریت ریسک و سرمایه، پایبندی می باشد

اصول و قوانین کلی و مختلفی در مدیریت ریسک و سرمایه تعیین می گردند و همچنین قوانینی توسط شما در استراتژی شخصی مقرر می شوند. همه ی این اصول نیاز به پایبندی و تعهد شما دارند تا سبب موفقیتتان شوند.

  • نسبت منطقی میان حداکثر ضرر احتمالی و سرمایه

معامله گران به سه دسته ریسک پذیر، منطقی و یا ریسک گریز تبدیل می شوند. بسیاری از افراد قانون کلی 5 درصد و یا 2 درصد را تعیین می کنند که با توجه به دسته بندی عرض شده برای معامله گران، بهتر است که هر شخص با توجه به خلقیات خود تصمیم بگیرد که در هر معامله، چه درصدی از سرمایه خود را ریسک می کند. اما توصیه اکید این است که میزان ریسک از 5 درصد فراتر نرود.

  • بعد از باز کردن معامله، حد ضرر، حد سود و همچنین حجم معامله را تغییر ندهید

زیرا با احتمال بسیار بالا این تصمیم پس از حرکت قیمت از نقطه ی ورود احساسی بوده و اصلا قابل اطمینان نیست. گرچه که این موضوع با افزایش تجربه و مسلط شدن بر احساسات خود در ترید قابل کنترل می باشد.

  • تایم فریم مناسب را در نظر بگیرید

با توجه به مراحلی که در ادامه برای انجام مدیریت ریسک و سرمایه بیان میگردند، باید زمان کافی برای انجام محاسبات را داشته باشید. بنابراین تایم فریم های پایین تر فرصت را از شما می گیرد و افزایش استرس و کاهش تمرکز را به همراه دارد.

  • حتما نسبت ریسک به ریوارد منطقی را برای خود تعیین کنید

در ادامه می بینیم که برای تعیین حد ضرر و حد سود باید حتما ریسک به ریوارد منطقی را در نظر بگیرید، البته شاید با توجه به نوع استراتژی نتوان عدد ثابتی را برای آن تعیین کرد. به عنوان مثال اگر شما از سبک معامله در نواحی عرضه و تقاضا استفاده می کنید، ممکن است سطح ریسک به ریوارد یک به سه را انتخاب کرده باشید اما بر روی چارت خود قبل از رسیدن به آن ناحیه، یک ناحیه مقاومتی را شاهد هستید که از لحاظ تکنیکالی گذاشتن حد سود در بالای آن منطقی نیست. بنابراین بهتر است یک نسبت حداقلی را تعیین کنید و به آن پایبند باشید.

  • همه چیز باید شفاف باشد

فرض کنیم شما در طی ساخت استراتژی معاملاتی خود، روش دریافت سیگنال را مشخص کرده اید، حال باید مدیریت ریسک و سرمایه در معامله را معین کنید که پلن ورود و خروج از معامله ی شما به طور کامل و شفاف مشخص گردد. وجود این شفافیت برای هر استراتژی بسیار مهم و حیاتی است. بنابراین در ادامه به نکاتی می پردازیم که شما باید در تعیین پلن مدیریت ریسک و سرمایه در معاملات خود رعایت کنید.

  • زیاد بر روی سود تمرکز نکنید؛ مدیریت ضرر سهم مهم تری در معاملات دارد

هدف مدیریت ریسک و سرمایه در استراتژی کنترل این مورد نیز می باشد. تمرکز بر سود برای یک تریدر خوشایند تر است و باعث می شود حواسش از کنترل ضرر و پیش بینی آن پرت شود.

مراحل انجام مدیریت ریسک و سرمایه

مدیریت ریسک و سرمایه
مدیریت ریسک و سرمایه 2

قوانین مدیریت ریسک و سرمایه عمومی هستند و وظیفه ی شما پیاده سازی آن در استراتژی شخصی خود می باشد. برای انجام این کار گام به گام پیش می رویم:

گام اول:

تا به اینجا شما باید تایم فریم خود را تعیین کرده باشید. با توجه به تایم فریم میزان متوسط تحرکات قیمت را بدست آورید. برخی از افراد به صورت تجربی به سبب کار طولانی مدت در آن نماد معاملاتی این موضوع را به خوبی می دانند. اما افرادی که تازه کار هستند می توانند از اندیکاتورهایی مانند ATR استفاده کنند. داشتن این دیتا به تعیین استاپ لاس و تی پی منطقی به شما کمک خواهد کرد.

دقت داشته باشید که منظور از تعیین تایم فریم، کار کردن و تحلیل در یک تایم فریم نیست و شما برای کاهش خطا باید از حداقل دو تایم فریم معاملاتی برای تحلیل ها استفاده کنید، بلکه منظور این است که شما باید تایم فریم معامله خود را مشخص کنید. یعنی در چه تایم فریمی قصد دارید معامله خود را باز کنید و حد ضرر و حد سود را در آن قرار بدهید؟

گام دوم:

حالا باید با توجه به سبک معاملاتی خود، نقاط حد ضرر و حد سود منطقی را در تایم فریم معامله تعیین کنید. به عنوان مثال اگر سبک معاملاتی شما پرایس اکشن است، درشکست یک ناحیه عرضه، می توانید حد ضرر خود را در پایین ناحیه و حد سود خود را با توجه به میزان ریسک به ریوارد تعیین کنید و همچنین بالعکس می توانید ابتدا حد سود خود را تعیین کرده و با توجه به ریسک به ریوارد، حد ضرر را تعیین کنید. همچنین ممکن است شما یک ریسک به ریوارد حداقلی را تعیین کنید و استاپ لاس و تی پی را با توجه به تحلیل خود با شرط در نظر گرفتن عدد حداقلی ریسک به ریوارد قرار دهید.

میزان ریسک به ریوارد از مواردی است که باید توسط شما به عنوان یکی از ارکان استراتژی شخصی تعیین گردد.

گام سوم:

پس از تعیین حد ضرر و حد سود باید به سراغ تعیین حجم معامله برویم. در اینجا کمی نیاز به محاسبات داریم که باید آنها را انجام دهیم. حالا باید با توجه به قیمت هر پوینت، اهرم، کانترکت سایز و فاصله ی نقطه ی ورود از حد ضرری که تعیین کرده اید، حجم معامله را تعیین کنید که برای راحت تر شدن انجام محاسبات فرمول زیر را خدمت شما ارائه می کنیم:

Volume= Loss / P.V * d

Volume= حجمی که باید معامله باز شود

Loss= میزان حداکثر ضرر با توجه به قوانین مدیریت ریسک و سرمایه

P.V= ارزش هر پیپ و یا پوینت

d= فاصله ی نقطه ی ورود تا حد ضرر و یا حد سود بر حسب پیپ و یا پوینت

دقت داشته باشید که اگر P.V را بر حسب پوینت قرار دهید، باید d را نیز بر حسب پوینت قرار دهید و بالعکس.

طی سه گام بالا، حد ضرر، حد سود و حجم معامله طبق قوانین و شرایط مدیریت ریسک و سرمایه به دست می آید. حال کافیست با خیال راحت معامله را باز کنید. زیرا همه چیز برای معامله شما از پیش تعیین شده است و این موضوع باعث کاهش بسیار زیاد استرس شما می گردد.

نکته ی قابل توجه این است که انجام دستی این موارد برای هر معامله زمان بر است. بنابراین در تایم فریم های پایین تر تقریبا امکان ناپذیر است. زیرا شما با دریافت سیگنال ورود زمان زیادی برای باز کردن معامله ندارید و انجام این محاسبات غیر ممکن می گردد. بنابراین توصیه می گردد در ابتدای کار در تایم فریمهای 15 دقیقه به بالا شروع به معامله کنید و به عنوان پیشنهادی خاص، اگر توانایی برنامه نویسی دارید، می توانید با توجه به فرمول ها و داده های ثابت (R به R، ارزش هر پیپ و یا پوینت) و تعیین ورودی ها، میزان حجم و سایر خروجی ها را بدست آورید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *